Kommunen: Omorganiseringen skal evalueres

I forrige periode skapte omorganiseringen av styringsmodellen i Eidsvoll bølger i det politiske landskapet. Eidsvollmodellen har blitt sterkt kritisert av enkelte politikere, forøvrig de samme politikerne som også var negative til omorganiseringsprosessen., og nå skal kommunens organisering evalueres. Vi gir deg innsikt i opplegget for evalueringen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Blant dem som har vært mest kritiske til den såkalte Eidsvollmodellen er Aps gruppeleder Hans Arvid Øberg. Nå skal den administrative delen av modellen evalueres – men ikke den politiske (s. 8 i dokumentet).

Firmaet som er valgt til evalueringen presenteres slik (s. 4): “BDO er et verdens- og landsomspennende firma som tilbyr tjenester innenfor analyse, rådgivning, kontroll og revisjon til offentlig sektor”.

For tidlig å evaluere?
Noen burde kanskje stille spørsmål om det ikke er fortidlig å evaluere omorganiseringen. Prosessen har knapt satt seg og er vel heller ikke helt ferdig. Da prosessen startet, hadde det ikke vært gjort endringer i organiseringen av kommunen de siste 25 år. Er det riktig å hyre et konsulentselskap for å evaluere en uferdig organisasjonsmodell – og er det riktig å bruke kommunens penger slik akkurat nå?

Hvem er de rette til å evaluere?
De fremgår av dokumentet at en rekke personer skal evalueres. Men er det de rette personene som spørres? Hensikten med omorganiseringen var å skape bedre tjenester og flere tjenester for de samme pengene. De som best kan svare på om kommunen beveger seg i riktig retning er innbyggerne som mottar de kommunale tjenestene og de ansatte som leverer tjenestene.

Hva skal evalueres?
Ifølge dokumentet (s. 8) er bestillingen til BDO slik:

– Evaluere hvorvidt/i hvilken grad kommunestyrets mål og krav til den nye organisasjonen er nådd – Satt i OU-prosjektet.
– Vurdere endringsbehov (i den grad dette tydeliggjøres under gjennomgangen).
– Ingen evaluering av omorganiseringsprosessen, men av Eidsvollmodellen.
– Kun administrativ modell, ikke politisk modell, skal vurderes.

– Tillegg: Kartlegge administrative funksjoner Vurdere konsekvensene av en innsparing på kr. 10 mill. i administrative oppgaver

Ap/FrPs kutt i administrasjonen skal forberedes
Kommunestyrets flertall vedtok i desembermøtet å redusere rammene til administrasjonen med 10 mill. kr. Nå skal BDO analysere hvordan kuttet kan gjøres (s. 10):

“Rapporten skal synliggjøre hvilke konsekvenser et uttak på 10 mill. kr. vil ha.
For administrativ bemanning
For strategiske utviklingsoppgaver
For støtte til virksomhetene Rapporten skal synliggjøre en analyse der det fremkommer om de reelle kostnadene til administrasjon har økt eller ikke som følge av omorganiseringen.”

Du kan lese mer om opplegget for evalueringen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**