Et vinnerkonsept for vinter-OL i Norge og Oslo 2022

Byrådet legger i dag fram sine vurderinger og anbefalinger knyttet til en søknad om å arrangere OL og Paralympics i Norge og Oslo i 2022. – Spesielt is-idrettene får et løft med 5 nye ishaller for konkurranse og trening. Vi vil bygge nye ishaller på Jordal, Valle Hovin og i Lørenskog. I tillegg blir det to nye treningshaller, hvor den ene plasseres på Sogn, sier idrettsbyråd Ola Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

– Byrådet mener at hovedstaden igjen bør tar på seg ansvaret for å arrangere et av verdens største idrettsarrangementer. Et samlet idretts-Norge har pekt på Oslo som den beste kandidaten til å arrangere Olympiske leker i Norge i 2022. Vi har jobbet frem det vi mener er et vinnerkonsept — "Games in the City", tett på byen til glede for deltakere og publikum, sier Elvestuen.

Byrådets anbefalinger er basert på utredningene som er gjort det siste året av Oslo2022-etaten. Det er gjennomført konseptvalgutredning, samfunnsøkonomisk analyse og ekstern kvalitetssikring av disse.

– Dette gir bystyret, regjeringen, Stortinget og idretten et godt grunnlag for å beslutte om Norge skal være med i en søkerprosess om OL og Paralympics — med Oslo som vertskapsby i 2022. Byrådet har har justert våre anbefalinger etter en grundig kvalitetssikring av de foreslåtte plasseringene for idrettsanleggene. Vi anbefaler at både Kjelsrud og Økern utredes videre som medie- og deltakerlandsby, sier Elvestuen.

Konsept for deltakerlandsby på Kjelsrud

Foto: Snøhetta/Cowi/MIR

Konsept for deltakerlandsby på Økern

Foto: Snøhetta/Cowi/MIR

Lokalisering idrettsanlegg
Oslo er den byen i Europa som vokser raskest, og det er et stort behov for idrettsanlegg og infrastruktur. Nye anlegg vil for ettertiden brukes av elite- og breddeidretten innen både sommer- og vinteridrettene.

– Spesielt is-idrettene får et løft med 5 nye ishaller for konkurranse og trening. Vi vil bygge nye ishaller på Jordal, Valle Hovin og i Lørenskog. I tillegg blir det to nye treningshaller, hvor den ene plasseres på Sogn. Vi har vurdert behovet for anlegg ut fra hva som er nødvendig og hensiktsmessig for å arrangere et OL/PL, sier Ola Elvestuen, byråd for miljø og samferdsel.

I konseptvalgutredningen er Linderud foreslått som arena for skiskyting. Det er imidlertid viktig for byrådet at hensynet til kulturlandskapet og Hestejordene ivaretas i den videre utredningsprosessen. Dersom det viser seg at det blir vanskelig å bevare Hestejordene, vil byrådet arbeide med alternativ plassering av et nytt skiskytteranlegg. Lokaliseringen av de alpine grenene er foreslått lagt til Lillehammerregionen.

OL - plassering av anlegg

Foto: Oslo2022

Finansiering og kvalitetssikring
Gjennomføringen av et OL/PL og offentlige investeringer er beregnet å koste mellom 20-23 milliarder kroner, avhengig av hvilket konsept for deltaker- og medielandsby som velges. Byrådet mener at det er en forutsetning at gjennomføringskostnadene for et OL/PL dekkes av staten, slik det var for Lillehammer-OL i 1994.

– De offentlige investeringskostnadene for anlegg og infrastruktur må skje gjennom en avtale og forhandlinger mellom staten, idretten og kommunene, men det er naturlig at staten tar størstedelen av kostnadene. Når det gjelder etterbruk er de årlige driftskostnadene beregnet til om lag 100 millioner kroner. Disse kostnadene er det også grunnlag for å diskutere, men her er det naturlig at kommunen tar størstedelen av regningen, sier Elvestuen.

– Byrådet er trygg på at et vinter-OL/PL i 2022 blir en stor suksess vil bidra til utvikling av landets hovedstad til glede for alle innbyggere, og anbefaler derfor bystyret å gå inn for at Oslo skal sende søknad om statsgaranti for OL/PL i 2022, avslutter Elvestuen.

Ola Elvestuen

Foto: Bård Ek

Bystyret behandler saken i sitt møte 5. juni.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**