Blogg:Akershus og Oslo ber ikke om mer enn sin del

Jeg mener Akershus må prioriteres samferdselspolitisk. I Akershus og Oslo bor allerede 1 million mennesker på 1,6% av norges areal, og den befolkningsmessige eksplosjonen er på gang. Vi flytter til steder som krever mindre forflytning, og vi må bo enda tettere for at forflytningen ikke skal gå på vei, skriver stortingskandidat Siri Engesæth på sin blogg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Pengene må brukes der folk bor! En krone brukt i Akershus gir mye mer effekt enn en krone brukt ute i grisgrendte strøk, skriver Siri Engesæth.

– Skal vi sprenge fjell for å sende skip gjennom fjell der det aldri har gått skip før, før vi satser der vi i dag har store samfunnstap på grunn av kø?

Pengene må brukes der folk bor! En krone brukt i Akershus gir mye mer effekt enn en krone brukt ute i grisgrendte strøk.

I Akershus er det stor vilje til å reise kollektivt. Vi har fått til enorm kollektivvekst i Akershus og Oslo. Dette har vært mulig fordi det har vært godt tilrettelagt, folk har spart verdifull tid på å reise kollektivt — det har vært det smarte å gjøre. Hvis samfunnet steller seg så tullete til at vi gjør det smartere å reise med bil, ødelegger vi denne gode trenden.
"Venstre vil at jernbanen skal være det foretrukne alternativet i transportsystemet, både for nærtrafikk, fjerntrafikk og godstrafikk." (sitatene fra Stortingsprogrammet 2013-17)

Les hele innlegget på Siri Engesæths blogg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**