Mer om sykkeltoget 15.5. kl. 15:00!

Venstre på Frogner, St.Hanshaugen og Sagene arrangerer STORT sykkeltog 15.mai kl. 15:00! Alle er velkommen til å bli med – vi sykler fra Sagene til Bygdøy! Her er mer info:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Som et ledd i valgkampen har styrene i Sagene, St. Hanshaugen og Frogner bydel gått sammen om å arrangere et sykkeltog. Sykkeltoget skal bestå av så mange syklende venstremedlemmer som vi klarer å samle og derfor trenger vi deg!

Ikkemedlemmer som vil bli med på sykkeltur er selvfølgelig også hjertelig velkomne til å delta.

Vi møtes ved Sagene Kirke klokken 15:00 den 15. mai.

Se facebookevent her http://goo.gl/eJPs1 og bli med!

Målet med sykkeltoget er å vise at Venstre bryr seg om sykling, at vi ønsker å fortsette med å gjøre det bedre å sykle i byen, og å takke dem som velger å sykle. Dette skal på ingen måte være noen demonstrasjon. Sykkeltoget er en vennligsinnet, blid og positiv markering der bra folk møtes for å ha det hyggelig sammen. Vi skal selvsagt oppføre oss skikkelig i trafikken og vise frem Venstre fra sin beste side.

Ruten blir omtrent slik: http://goo.gl/An5ZK

Jeg håper dere får opp ruten i Google maps når dere klikker på den linken.

Vi starter på Sagene og sykler Geitmyrsveien ned til Ring 2. Så tar vi ring 2 til Majorstua. Ved Frogner stadion kommer vår utmerkede styreleder Anne-Lise til å stå på stand. Vi skal nemlig fronte flerbrukshall på Frogner stadion samtidig som vi viser frem den fine sykkelboksen i Middelthuns gate.

Deretter sykler vi videre nedover Kirkeveien (ring 2) til Frogner plass. Deretter tar vi Frognerveien ned mot Solli Plass. Grunnen til det er at Frogner Venstre har tradisjon med å dele ut en nærmiljøpris. I år har vi tenkt at den skal gå til et sykkelverksted i Frognerveien.

Fra Solli plass tar vi Bygdøy Allé hele veien ut på Bygdøy. Og så ender vi opp på Rodeløkken som er en veldig koselig liten kafe der ute, og hvor vi kan få litt servering. Vi antar at selve syklingen tar omtrent en time, men så håper vi at folk blir en stund til.

Igangsatte og planlagte arbeider

Sykkemessig er det nå sykkelstrategien som går frem til 2015 det jobbes med. De viktigste strekningene i bydelene Sagene, St. Hanshaugen og Frogner er:

Ring 2: Blindernveien – Vogts gate
Sykkelfelt, trafikksikre krysløsninger (sykkelboks), farget belegg i feltene, markert skille mellom bilfelt og sykkelfelt, forbedringer for kollektivtrafikk så langt det lar seg gjøre uten at det går på bekostning av sykkel, beholder trær/grøntstruktur. Planlagt byggestart 204.

Bygdøy Allé: Nobels gate – Solli plass
Løsning et godt stykke frem i tid. Prosjekt startet opp i 2012. Sykkel v. kollektiv v. handel v. varelevering og parkering. Mulig fjerne noen av bussrutene? Krever også ombygging av kryss. Trær må erstattes.

Observatoriegata: Solli plass – Ruseløkkveien
Justere langsgående parkering, sykkeltraseen går i park og miljøgate. løsning a la Markveien i deler av gata, resten sykling i blandet trafikk. Bør sees i sammenheng med Bygdøy Allé for å få helhetlig løsning.

Tåsenveien: Uelandsgate – Nordbergveien
Starter ved rundkjøring på Sagene. Tosidig sykkelfelt og fortau. Mye grunnerverv. Reguleringsplan vedtatt 2012. Byggeplan og erverv starter 2013.

Dronning Blancas vei: Folkemuseet – Kongsgården – Bygdøylokket
Sykkelvei med fortau. Oppstart byggeplan og grunnerverv andre halvår 2013.

Da er det bare å pumpe opp dekkene og olje kjedet, og så ses vi den 15. mai klokken 15.

Hilsen Sagene, St. Haugen og Frogner Venstre.

Og hvis du lurer på noe er det bare å kontakte Håkon på 98 00 98 48 eller [email protected].

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**