Skolestruktur kan vedtas i kveld

Fremtidig skolestruktur står på agendaen i kveldens kommunestyremøte. Det er fortsatt knyttet spenning til om noen av forslagene som verserer vil få flertall. Nes Venstre vil fremme sitt forslag til fremtidig skolestruktur i henhold til vårt skolepolitiske dokument Læring for livet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Runni ungdomskole

Foto: Sesselja Bigseth

Ny skolestruktur har stått på sakskartet både i utvalg for oppvekst og utdanning og i formannskapet. Ingen av stedene var det mulig å komme frem til et flertall for noen av løsningene. Nes Venstre fremmet sitt primærforslag i formannskapet, og vil opprettholde dette i kommunestyret i kveld. Forslaget sammenfatter linjene i Nes Venstres skolepolitiske dokument Læring for livet.

Nes Venstre er for fritt skolevalg. I arbeidet med ny skolestruktur er det viktig å ta vare på bygdas identitet. Som skoleeiere skal vi ta ansvar for å gi retning og mål i Nes-skolen, så vel som tilrettelegging av fysiske rammer. Nes Venstre ønsker et mangfoldig skoletilbud som vil tiltrekke seg ulike lærerkrefter og appellere til ulike elever. Mangfold vil inspirere til kompetanse- og kunnskapsoverføring. Nes Venstre er derfor positiv til at det også kan åpnes for livssynsnøytrale privatskoler som et supplerende pedagogisk alternativ til den offentlige skolen i Nes.

Som følge av ovennevnte prinsipper bes rådmannen utrede følgende:

1) Rehabilitering av Vormsund Ungdomsskole med etablering av idrettshall
2) Oppføring av ny Vormsund barneskole, og tilpasning av Lillerommen med påfølgende nedleggelse av Skogbygda skole og overføring av deler av elever fra Neskollen skole
3) Sanering av åttekanten og oppføring av nybygg på Auli skole, med påfølgende nedleggelse av Framtun skole
4) Oppføring av ny barnehage på Årnes bør skje i nærhet til natur. En stor barnehage betyr mer bilkjøring enn til en barneskole, og Nes Venstre er derfor skeptisk til å plassere den på Runni
5) Vurdering av skolebehovet i Årnesområdet avventes

Nes Venstre anser at dagens ungdomsskole i Vormsund har en gunstig beliggenhet i forhold til kollektivtrafikk, og at dette vil styrkes med etableringen av ny E16 og tenkt lokalisering av av- og påkjøring.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**