Vil ha nasjonalt senter for velferd og innovasjon til Oppland

Oppland Venstres stortingskandidat Ketil Kjenseth vil ha et nasjonalt senter for velferd og innovasjon i offentlig sektor lagt til Oppland. Kjenseth brukte talerstolen på Venstres landsmøte til å snakke om både behovet og plassering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

— Jeg har fått Venstres stortingsgruppe til å prioritere 15 mill kr i sitt forslag til alternativt statsbudsjett for 2013 til dette, sier Kjenseth og viser til at dette vil bli en kampsak fra Oppland i mulige regjeringsforhandlinger.

— Kommuner og offentlig sektor har et skrikende behov for utvikling og innovasjon. Årlig bruker stat og kommuner tilsammen over 200 mrd kr til helse og omsorg, men bare promiller til utvikling og nytenkning, sier Kjenseth.

— Sammen med en velferdsrefom hvor større kommuner får økt kapasitet til å gi innbyggerne bedre tilbud, er mer forskning og utvikling innen kommunale tjenester viktig, sier Kjenseth.

Kjenseth peker på at Oppland har svært gode fagmiljøer for å drive fram et nasjonalt senter for velferd og innovasjon- til inspirasjon for en framtidsrettet offentlig sektor som skal produsere viktige fellesskapsløsninger. Noen eksempler som Kjenseth viser til er:
Høgskolen i Gjøvik er ledende innen helse- og velferdsteknologi og IKT.
Høgskolen i Lillehammer er ledende innen offentlig administrasjon og ledelse og har et eget doktorgradsområde innen offentlig innovasjon
Valdres har et ARENA-prosjekt innen velferdsteknologi gående
Norges eneste LEAN-Lab ligger på Gjøvik
SINTEF har en egen forskningsavdeling på Raufoss spesialisert på innovasjon, i tilknytning til Norwegian Center of Expertice på Raufoss

Under følger hele Kjenseths innlegg i den generelle politiske debatten på Venstres landsmøte 12. april:

Folk flest er ikke på faks. Men dessverre er norsk helsevesen det. Standarden på mange sykehus er fortsatt glassbur rundt pasientmottaket. Du kan oppleve å få et telefonrør gjennom glassluka, med beskjed om å ringe legevakta først — før du kan sette deg og vente. Når du har kommet i gjennom henvisningshysteriet, må du vente noen dager på et brev i posten — som sier at du innen noen måneder vil få tildelt time. Etter å ha ventet noen måneder, får du nytt brev med dag og tid. På grunn av en viktig jobbreise er imidlertid den timen helt umulig for meg å ta ved.

Både som pårørende og pasient er jeg lei av et helsevesen som møter meg omtrent som jeg er en Sombi fra Sovjet. Er de til for meg, eller for systemet?

Jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke er kroniker. For mange av dem må det være en heltidsjobb å være pasient i dette systemet.

Nå hører jeg at leger, sykepleiere og helsefagarbeidere også begynner å stille spørsmål ved systemet. I Sykehuset Innlandet, en av Norges største arbeidsplasser med over 6000 ansatte, er nesten 1200 ansatt i administrative stillinger. 20%. I forrige uke sa en overlege ved sykehuset på Gjøvik opp i protest mot byråkratiet og de administrative prioriteringene. Han orket ikke lenger å være et byråkratisk redskap. Pasienter og pårørende roper varsko. Og nå roper fagfolk også varsko.

I Norge bruker vi over 200 mrd. kr årlig på helse og omsorg, fordelt på 115 mrd. i sykehusene og noe over 80 mrd. kr i kommunene til pleie og omsorg. Pengene bidrar til å behandle flere og mer enn noen gang, ja. Men den store utfordringen er at vi bruker mer og mer på system og forsvinnende lite på innovasjon og utvikling innen helse og velferd. Vi snakker heller om promiller enn prosenter.

Venstres program oser av en velferdsreform. For å sette folk først. Det gjelder struktur, organisering og prioritering. Det være seg fattige, rusavhengige , kronikere og pleietrengende eldre. Vi vil ha en kommunereform der staten blir mindre og kommunene bedre rustet til å møte innbyggerne i det daglige. Hvor et barn på flukt fra et voldelig hjem raskt kan oppsøke voksen trygghet nær seg i stedet for å bli en mappe hos en fjern byråkrat i Bufetat. Samhandlingsreformen er rett tenkt, men feil organisert. En blågrønn regjering med Venstre i førersetet er på sporet av et nytt Norge med mer nærhet og økt trygghet. I kommuner med litt mer muskler og en litt slankere stat.

En viktig del av den nye velferdsreformen og det nye Norge, er en smartere, mer lærevillig og mer digital offentlig sektor. Regjeringens strategi for innovasjon i offentlig sektor er en sedvanlig vaffelrøre av et lite program, vi må starte forsiktig med en sektor, på sikt kanskje et nasjonalt senter. Men helt konkret koker det ned til et studietilbud på deltid om innovasjon for ansatte i kommuner og stat. Jeg er fristet til å sitere kommunalministeren selv: «Du veit ikkje ka’ du snakkar om !»

I Oppland er vi rede til å ta et nasjonalt ansvar for å gå i bresjen for innovasjon både i kommune og stat. Vi står klar til å opprette et nasjonalt senter for velferdsteknologi og innovasjon. Vi har to høgskoler i Gjøvik og Lillehammer som har unike studier og fagmiljøer for dette. Vi har et ARENA-prosjekt i innen velferdsteknologi i Valdres? Vi har Norges eneste LEAN-Lab og vi har en egen avdeling av SINTEF som jobber spesielt med innovasjon.

I Venstres alternative statsbudsjett for 2012 står det at Venstre vil opprette et nasjonalt senter for velferdsteknologi og innovasjon. Det er satt av 15 mill. kr til dette. Forslaget ble tatt inn på initiativ fra undertegnede. Det viser at vi vil, at Venstre kan prioritere og at Venstre ser og vil styrke Innlandet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**