Venstre vil styrke reiselivsnæringen!

Venstre har vedtatt et tydelig reiselivskapittel som ikke bare inneholder fagre ord, men konkrete fremtidsrettede tiltak. Venstre vil styrke reiselivsnæringen! Våre stortingskandidater på de tre øverste plassene Pål Farstad, Britt Giske Andersen og Olbjørn Kvernberg har skrevet en kronikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**


Kronikken sto på trykk i Romsdals budstikke torsdag 18.04.13 og Tidens Krav 22.04.13:

VENSTRE VIL STYRKE REISELIVSNÆRINGEN

Norge som destinasjon har flere ganger blitt kåret til verdens beste reisemål og omsetter årlig for mer enn 100 milliarder kroner. Det bekrefter at reiseliv er en næring også for fremtiden.
Hvis reiselivet sal kunne utvikle seg, må næringen gis større oppmerksomhet enn den får i dag. Gode ord og flotte festtaler er ikke tilstrekkelig. Vi må ha en tydeligere satsning for å kunne møte et tøft internasjonalt marked. Norge er små i verdenssammenheng. Samtidig innehar vi naturkvaliteter i verdensklasse og potensialet for vekst er stor. Dette er spesielt viktig for reiselivsfylket Møre og Romsdal. Med noen av de største attraksjonene i landet, er vårt fylke en spydspiss innen reiselivet.

Å gjøre kultur og natur om til næring har alltid vært en utfordring og her må det settes inn fremtidsrettede tiltak. Vi må få en mer konkretisert satsning enn det vi har per i dag.

Venstre mener at det trengs en tydeligere profesjonalisering av næringen. Det gjelder innen produktutvikling, destinasjonsutvikling og markedsføring.

Destinasjonsselskapene har en viktig rolle innen markedsføring, vertskap, koordinering og med å organisere og legge til rette for turistene. De er limet som holder næringen samlet og som dermed gir økt synlighet for kjøper av tjenestene, nemlig turisten og reiseselskapene. Operative turistinformasjoner med god lokalkunnskap er fellesgoder som både turisten og lokalbefolkning nyter godt av.

Venstre vedtok sitt stortingsprogram sist helg og har der klare standpunkt til reiseliv.

-Venstre mener at destinasjonsselskapene i større grad bør finansieres over offentlige budsjett. Selskapene bruker i dag for mye tid på å samle inn penger og søke på tilskuddsordninger.

-Venstre vil styrke Innovasjon Norge sine utenlandskontor innen internasjonal markedsføring.
Det må skapes et tydeligere samarbeid mellom destinasjonsselskap, reiselivslag og Innovasjon Norge nasjonalt, på produkt- og destinasjonsutvikling, samt styrke NCE Tourism – Fjord Norway.

-Venstre vil støtte opp om en infrastruktur som styrker tilgjengeligheten til våre største attraksjoner og aktiviteter, også ved bruk av kollektivtransport.

-Reiselivet må bli tatt med som høringspart i nasjonale utbyggingssaker der grunnlaget for reiselivet kan være truet.

-Venstre vil arbeide for at flere av de fremste reisedestinasjonene i Norge får Verdensarvstatus, som Lofoten og Svalbard.

I programprosessen til nytt stortingsprogram fremmet Møre og Romsdal Venstre et tilleggsforslag om å vurdere oppretting av et eget reiselivsdepartement. Vi mener tiden er moden for å strukturere reiselivet også på nasjonalt nivå og samle det under ett eget fagdepartement, med en reiselivsminister på topp.

Å sveve mellom åtte ulike departement der koordineringen i følge Stortingsmeldingen Destinasjon Norge, skal løses med en skjerping av koordineringen og en egen koordineringskonferanse, tror Møre og Romsdal Venstre ikke er tilstrekkelig.

Vårt forslag om eget reiselivsdepartement har blitt viet stor positiv interesse. Det ble ikke tatt inn i stortingsprogrammet, men tanken er sådd og argumentene gjort kjent. Venstre har vedtatt et tydelig reiselivskapittel, som ikke bare inneholder fagre ord, men konkrete fremtidsrettede tiltak. Venstre vil styrke reiselivsnæringen!

Pål Farstad, førstekandidat Stortingslista Møre og Romsdal Venstre
Britt Giske Andersen, andrekandidat
Olbjørn Kverneberg, tredjekandidat

Topp tre

Foto: RH

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**