Gjennomslag for barns rettigheter på Landsmøtet

På Venstres landsmøte sist helg vant Geir Kjell Andersland og Hordaland Venstre en full seier i kampen for barns rettigheter. Tre av fire barnevernsforslag fra Hordaland Venstre fikk flertall. Her kan du lese innlegget som Andersland holdt i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

De Castbergske barnelover gjorde Norge til et foregangsland i arbeidet både for barn generelt og for de mest utsatte og vanskeligstilte barn. De ble vedtatt i 1915 kjempet frem av statsråd Johan Castberg, medlem av Gunnar Knudsens Venstre regjering.
Barns livsvilkår har blitt betydelig bedret siden da, men fortsatt gjenstår viktige skritt.

Barn har de samme menneskerettigheter som voksne. Samtidig er barn særlig sårbare og har særlige behov.
Landsmøtet må programfeste at barns rettigheter får en egen bestemmelse i Grunnloven, som foreslått av Stortingets menneskerettighetsutvalg. En grunnlovsbestemmelse vil ha rettslig betydning som skranke mot lover som overser barns interesser, den vil ha en symbolsk og politisk betydning, og den vil synliggjøre og anerkjenne barn som samfunnsborgere.

Barn som trenger hjelp fra barnevernet er blant de aller svakeste grupper i vårt ressurssterke land. Samtidig er barnevernloven, i motsetning til våre øvrige velferdslover, ikke noen rettighetslov.
Det er uverdig at de svakeste blant oss skal være de som er dårligst stilt for rett til nødvendig hjelp. Det er stor forskjell på at hjelpeapparatet har plikt til å hjelpe og at barn har krav på å få hjelp. Barneverntjenestens plikt til å gi hjelp kan i dag for eksempel ikke overprøve foreldres manglende samtykke til hjelpetiltak.
Å gjøre barnevernloven til rettighetslov vil bety at vi tar banekonvensjonen på alvor i forhold også til barnevernet og vil bety at foreldrevernet , om nødvendig, må vike for det som er konkret best for det enkelte barn.

Landsmøtet må programfeste utredning av en familiedomstol.
Det er behov for en prosessordning som gir barneperspektivet, særlig i barnefordelingssaker, reell gjennomslagskraft.
Det er behov for at bare ett organ behandler alle saker etter både barneloven og barnevernloven. Dagens system fører til unødig mange prosesser, dårlig samordning og fragmenterte løsninger.
Det er behov for et system som skaper robuste barnefaglige og barnerettslige fagmiljø som kan bedre håndtere sakene med barnets beste som hovedfokus.
Enslige asylsøkere mellom 15 og 18 år få de rettigheter de har krav på etter barnevernloven og barnekonvensjonen. Dette er barna Norge har glemt. Venstre må ta ansvar når Regjeringen overser disse ungdommene.

Med disse punkter på plass i programmet, vil Venstre gå til valg på den beste og mest moderne familie- og barnepolitikken av alle partier.
Da forvalter vi også arven etter Johan Castberg slik det sømmer seg et liberalt, radikalt og sosialt parti.

Geir Kjell Andersland

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**