Svak transportplan for byene

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell anklager i Aftenposten 14. april byrådet i Oslo for «sutring» over regjeringens nasjonale transportplan (NTP). Sannheten er at Oslos bypolitikere uttrykker en høyst reell og velbegrunnet misnøye over den manglende satsningen på kollektivtrafikk i storbyene NTP innebærer, skriver Ola Elvestuen i Aftenposten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Det er for eksempel ikke satt av en krone til konkrete bybaneprosjekter. I stedet presenterer regjeringen en ny ordning med «bypakkemidler» på 16,9 mrd (hvorav bare 3 mrd. er i planens første 4-årsperiode), og legger opp til at byene skal konkurrere om disse midlene. I tillegg kommer belønningsmidlene borgerlig side fikk gjennomslag for i klimaforliket. Til sammenligning legges det opp til å bruke 92 mrd. bare på de største veiprosjektene i den samme tiårs-perioden. Jeg er enig i at det trengs satsning også på vei, men prioriteringen regjeringen legger opptil, står fjernt fra klimaforlikets forutsetning om at trafikkvekst skal tas med kollektiv, sykkel og gange.

Ola Elvestuen

Foto: Bård Ek

Det er nemlig slik at selv om Oslo skulle få full uttelling, og få for eksempel en fjerdedel av begge pottene, vil staten fremdeles bare bidra med 1,7 mrd kroner til Osloområdet i hele den første fireårsperioden. Det er omtrent det samme som Oslo bruker på kollektivtrafikken over eget budsjett hvert eneste år, og mindre enn halvparten av det den nye Fornebubanen alene er beregnet å koste. Man kan også spørre seg om denne fordelingen er realistisk, når det er hele 13 byer som skal konkurrere om midlene. Solhjell viser til at ny jernbanetunnel er omtalt, og at denne skal utredes. Det er riktig, men det var besluttet lenge før NTP ble lagt frem. NTP bekrefter dermed at regjeringen ikke har planer om å bruke en krone på bygging av ny jernbanetunnel den neste tiårsperioden. Det er fryktelig svakt, og gjør at InterCity-utbyggingen vil få langt mindre effekt enn den kunne fått.

Det er tydelig for enhver som leser NTP at Arbeiderpartiet og SV ikke leverer det de har lovet. Ikke bare går de inn for en sentral, ufordelt pott til kollektivinfrastruktur i byområdene, mens store og små veier over hele landet får konkret finansiering og omtale. Verre er det at mesteparten av de nye bypakkemidlene skyves over i siste seksårsperiode, slik at den reelle styrkingen til dette ut over klimaforliket er på fattige 763 millioner årlig. Dette er ikke i nærheten av tilstrekkelig til å dekke behovet som finnes i storbyområdene i Norge.

Selv om det er satt av mer penger i neste seksårsperiode, vet vi hvordan det gjerne går med ufordelte potter når disse skal settes opp mot konkrete, igangsatte prosjekter der staten har risikoen for overskridelser. Det er tiltak i første fireårsperiode av NTP som kan påregnes gjennomført, og all erfaring viser at planene for resten av perioden vil bli betydelig endret ved neste planrevisjon.

NSB tog jerrnbane togvogn

Foto: Rogaland Venstre

Når vi vet hvor påtrengende behovet for kollektivsatsning i vekstområdene i og rundt de store byene er, er regjeringens transportplan intet mindre enn et planlagt hjerteinfarkt for kollektivkapasiteten på det sentrale Østlandet. Da er det godt at Venstre sammen med de andre borgerlige partiene tydelig har signalisert at vi tar transportutfordringene i og rundt storbyene på alvor, og vil stå for en kraftigere og mer miljøvennlig prioritering etter høstens valg.

Ola Elvestuen (V), miljø- og samferdselsbyråd i Oslo
En forkortet versjon av innlegget stod på trykk i Aftenposten 18. april 2013