Nasjonalt anlegg for seiling — i Tønsberg?

Venstres landsmøte vedtok i helga å bygge flere nasjonalanlegg for idrett i landet. Vestfold Venstres toppkandidat til stortinget — Eddy Robertsen lanserte allerede forrige uke for idretten ideen om nasjonalt seileanlegg i Vestfold.
– Idretten har selv påpekt nødvendigheten av å satse på både nye idretter og sommeridretter, og i så måte passer Venstres vedtak perfekt, sier Robertsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

eddy og suzy

Foto: Mr Vestfold

– Nasjonalt seileranlegg i Vestfold er en fantastisk god idé, sier bystyrerepresentant for Venstre i Tønsberg – Suzy Haugan, og spør – Hvorfor ikke legge et slik nasjonalt anlegg for seiling til Tønsberg-området?

Tønsberg er i stor grad forbundet med sommer, sjø og sjøliv, og har Norges største småbåthavn. Seiling er en idrett som allerede er sterkt tilstede i Vestfold. Det finnes gode anlegg allerede i området, men et nasjonalt anlegg som kunne huse internasjonale arrangementer hadde vært et ekstra løft for idretten.

Ta i bruk sjøen!
– Hvordan kan vi tilgjengeliggjøre sjøen rundt Tønsberg i større grad? Spør Suzy Haugan. – Vi kan se på nasjonalt anlegg for seiling som en del av en større plan for å tilgjengeliggjøre sjøen for folk.
– I Tønsberg diskuterer vi fortetting av byen, tilflytning av folk, og alt som skal skje på land, og jeg synes vi glemmer litt å prate om hva som kunne ha skjedd i vann.

seiling

Foto: Ragnar Våga Pedersen

Rekruttering til idrett
Gode anlegg for idrett er gode arenaer for rekruttering til idrett. Seiling er allerede en stor sport i Vestfold, og et nasjonalt anlegg hadde sannsynligvis bidratt til mer interesse rundt idretten og sjøsporter. Flere begynte å stå på ski i Stokke etter at NM for ski var der. Kan Tønsbergområdet og Oslofjorden huse internasjonale seilekonkurranser vil også rekrutteringen til sjøsport øke.

Norges Idrettsforbund sier også selv at de ønsker bygging av flere anlegg.

I Tønsbergområdet er det flere muligheter for lokasjon, det kan være hensiktsmessig å utvikle eksisterende anlegg — eller bygge et nytt. Her må idrettsmiljøet inn for å si noe om en optimal lokasjon. Hvor synes Tønsberggensere at et slikt anlegg hadde passet?

– Dette er en viktig statlig satsing, og her må Vestfold på banen fra første stund, sier Stortingskandidat Robertsen (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**