Innlandsoffensiven har stoppet opp

Eivind Brenna stilte spørsmål til fylkesordfører Gro Lundby om hvordan hun vil jobbe mot bred forankring av “Innlandsoffensiven”.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


På fylkestinget på Lillehammer stilte Eivind Brenna følgende spørsmål til fylkesordfører:

Det er grunn til å være bekymret for framdriften for Innlandsoffensiven. Ikke minst fordi årsmeldingen viser at fjellregionene i Oppland sliter. I forhold til både befolknings- og næringsutvikling er det stort behov for nye grep. Sentrale myndigheter kan bidra med bedre rammevilkår og lavere avgifter for næringslivet, men skal det endres må vi framstå med en samlet offensiv fra de politiske miljøer.

Vei

Foto: Microsoft

Det ble sagt at vi skulle finne igjen Innlandsoffensiven i Nasjonal Transportplan, men den ble fordelt utover hele landet, og særlig Vestlandet fikk god uttelling. Dobbeltspor til Lillehammer ble utsatt og Gjøvikbanen ble glemt. E6 nord for Hamar og Rv 4 har også dårlig uttelling.

En kunne forvente at Hedmark fylkeskommune ville være positiv til en felles offensiv, men de har bare skog- og trenæringen på dagsorden. Det er en viktig næring, men utfordringen vår er mye større enn det.

Spørsmål til fylkesordfører:

1. Hvordan få fart på Innlandsoffensiven?
2. Hvordan få brei politisk forankring også utenfor Arbeiderpartiets korridorer?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**