Årsaken til at Nes Venstre på ny tar opp idéen om en perrong på elvesiden er Råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne sin henvendelse til jernbaneverket. Rådet påpeker problematikken knyttet til bruk av den eksisterende plattformen til spor 2 ved Årnes stasjon.
I forbindelse med ruteomleggingen kjører de aller fleste togene helt til Kongsvinger. Det betyr at det gamle buttsporet (spor 4) ikke lenger blir benyttet. Det er derfor i realiteten kun spor 3 som har korrekt høyde på Årnes stasjon. Plattformen i spor to er en vesentlig lavere plattform, brukerne må krysse spor tre og benytte trapp opp på perrongen til spor 3. Dette er langt unna universell utforming og skaper problemer for mange brukere av toget.
I forbindelse med utarbeidelse av eksisterende reguleringsplan for Årnes stasjon var det i en tidligfase planer for en perrong på elvesiden av spor 1. Etableringen av en kulvert sammen med ny innfartsparkering var en del av det tidlige forslaget til reguleringsplan og noe av det som måtte på plass for å få til planløst kryssing fra en ny perrong til sentrumssiden av stasjonen. Kulverten og innfartsparkeringen tar form i disse dager, og da er det kun plattform med adkomst som gjenstår. En løsning med plattform på elvesiden gjør at det ikke vil være nødvendig for reisende å krysse i sporet. Nes Venstre mener dette må være en bedre løsning enn å oppgradere dagens plattform til spor 2.