Ny kurs i skolen

Dagens regjering har slått seg til ro med at nasjonale prøver viser at andelen svake elever synker. Men det gjør andelen flinke elever også. Skolen må ha ambisjoner for elevene. Sa Helene Eriksen til Venstres landsmøte

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Helene Eriksen LM2013

Foto: Jo Straube

I programmet vi skal vedta i helgen står det «Vi vil forbedre undervisningen og sørge for at elevene lærer mer.» Glimrende formulert og helt nødvendig. I 2025 vil det ifølge SSB være kun 3 % av stillingene i arbeidsmarkedet som vil kunne dekkes av folk uten utdanning på minimum fagbrevnivå. Samtidig har vi i dag 30% frafall i videregående utdanning. Dette gir oss en alvorlig situasjon. Vi må ha en opprydning, vi må bli enig om hva vi vil med skolen. Det vi har i dagens situasjon er en skole som ikke helt har mandatet sitt klart. Skolen må ha ambisjoner for elevene. Dagens regjering har slått seg til ro med at nasjonale prøver viser at andelen svake elever synker. Men det gjør andelen flinke elever også. Lærerens mandat er uklart. Dette setter læreren i en umulig situasjon. De skal følge med på om Lise kan være psykisk syk, om Petter virkelig har sjokoladepålegg hver dag, om blåmerkene til Per skyldes mishandling. Eller tenke seg, om Turid skulle komme ut av skolen uten å ha lært og smøre ski!

Rådgiveres mandat er uklart. For å kunne ta ansvar for egen fremtid må eleven kjenne til hva som venter dem. I arbeidslivet er det helt andre regler enn i skolen. Jeg kan ikke levere en lapp til min arbeidsgiver etter tre dager om at jeg har vært hjemme. Rådgiverstillingen styrkes, men det er en stilling uten gjennomføringkraft. De har ingen beslutningsrett og får ikke gjennomført sine gode intensjoner. Det er en stilling som tradisjonelt har vært en sideveis karrierevei for lærere som ikke lenger vil/kan undervise og vi ender med rådgivere som ikke selv har skrevet en søknad på 30-40 år. Vi har et næringsliv med samvittighet som gjerne stiller opp i skolen. Vi bør slippe dem til.

Når kunnskapministeren heter Trine Skei Grande får vi en skole som setter formidling av kunnskap høyt. Og enda viktigere; vi får en skole hvor rollene er avklart. Læreren driver med undervisning. Rådgiveren samarbeider med næringslivet og har myndighet til å gjennomføre god veiledning. Helsesøster har ett øye på de elevene som kanskje sliter utenom skolen og er tilgjengelig for alle spørsmål ungdom trenger å få gode råd.

Etter valget skal vi endelig ha en skole som er en skole. Lærere som er lærere og elever som er elever.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**