Dette høres innlysende ut, men er det faktisk ikke. Vi må jobbe smartere, ikke konkurrere om hvem som bevilger mest penger. Vi må konkurrere i å løse oppgavene best mulig. Det vil si å forholde seg til forskning og kunnskap. Det betyr også å være villig til å revurdere hvis tiltak har virkninger ingen hadde tenkt på. Hva virker i skolen? Hva virker i helsevesenet? Vi må drive med det som virker og faktisk ha mot til å holde opp med det som ikke fungerer.
I likhet med f.eks. Sørlandet har Hedmark betydelige levekårproblemer: lavt utdanningsnivå, mange eldre, lite nyskaping. I dette landskapet vil Venstre være en kraft for modernitet. Vi vil åpne opp gamle maktstrukturer og være på parti med framtida. Klarer dette: 26 komunestyrerepr., 2 på fylkestinget og Venstre gjør en forskjell. I et fylke hvor Ap har tatt styringa for gitt, er det nå borgerlig styre i mange kommuner, ikke minst i Sør-fylket, der jeg kommer fra. Nå er det borgerlig styre i 5 av 7 kommuner i sør-hedmark. Venstre har en hånd på rattet i mange kommuner.
Hedmark er et fylke med få store motorer i næringslivet, vi trenger nyskaping og næringsutvikling. I sørfylket er det etablert et selskap som heter 7 sterke, hvor etablerte industribedrifter jobber med knoppskyting og hjelp til nyskapere. Det trengs kompetanse, kapital, et tryggere sikkerhetsnett for de som våger å satse. Venstres næringspolitikk er som skreddersydd til Hedmark.
Hedmark er verdensmestere i Skogbruk. Dette er en høyteknologisk og kompetanseintensiv næring hvor vi også har gode utdanninger på videregående og høgskolenivå i fylket. Næringa er utadrettet og innovativ med miljøer for å finne nye bruksområder for tre.
Skogbruket er inne i en kritisk tid pga at det nå ikke vil være innenlands avsetning for massevirke. Man er nå avhengig av svenske fabrikker. Hvis man ikke klarer å konkurrere på det svenske markedet, kan dette gjøre at skogbruk må drives helt annerledes enn nå, f.eks. at man ikke får avsetning for tynningsvirke. Hva trenger vi? Vi trenger miljøvennlige og billige transportkorridorer for tømmer for eksport, hovedsakelig på tog.