Er vi klar over konsekvensene av våre handlinger?

Lokallagsleder i Askøy Venstre, Daniel Gunnarsen, var i Fredagens utgave av Askøyværingen på trykk med sitt innlegg om konservering av landets biologiske mangfold.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Eksempel på viktig naturområde (Furumokjela) og øydelagt natur (steinbrotet) i Orkdal.

Foto: Christian Bonvik

Verdens befolkning har passert syv milliardær, noe som har medført og fortsetter å medføre store endringer for planetens dyreliv. Den voldsomme befolkningsøkningen forårsaker store miljøødeleggelser, noe som utgjør en stor trussel for mange av verdens dyrearter. På verdensbasis ble det i 2012 kategorisert nærmere 4,000 dyrearter i kategorien "kritisk utrydningstruet", av en rapport som fremgår av Verdens naturvernunion (IUCN). Av dyrearter som allerede har blitt utryddet i det 21.århundret på grunn av menneskeskapte faktorer, finner man den pyreneiske steinbukken(Capra pyrenaica pyrenaica), paradis papegøyen (Psephotus pulcherrimus), samt den baltiske tigeren(Panthera tigris balica).

Daniel Gunnarsen

Foto: Daniel Gunnarsen

Det kan til tider være vanskelig å ta inn over seg at når en dyreart blir utryddet, er den for alltid tap. Man vil aldri igjen få komme til å se den i levende form, uansett hvor mye man skulle ønske at det var mulig. Som innbyggere av en mangfoldig planet må vi huske på at verden ikke bare er en felles arv av menneskeheten, men også den ultimate kilden til alt liv. Det er på dette grunnlaget at vi må verne om miljøet.

I følge Verdens naturvernunion finnes det flere utrydningstruede arter i Norge, deriblant ulv, snøugle og oter. Disse karakterfulle artene står i fare for å bli utryddet om man ikke snart tar grep om å verne om dem. For selv om det kan virke fjernt, finnes det selv i Askøy kommune dyrearter som står det oppført som "sårbare og sjeldne". Dette er arter som hubro, lomvi og jaktfalke.

Natur

Foto: Amir Nejad – Flicr

For å sikre oss at disse artene ikke dør ut som følge av menneskeskapte faktorer, må samfunnet rette et større fokus mot konservering av planetens biologiske mangfold. Dette samfunnsansvaret gjelder samfunnet i sin helhet og bør gjennomsyre alle politiske nivå fra nasjonalt til lokalt. Askøy Venstre jobber aktivt i sin kamp for en mer miljøvennlig kommune. Partiet ønsker å ta vare på det biologiske mangfoldet ved å blant annet styrke miljøhensynet ved arealplanlegging og utbygging i Askøy kommune. Derfor er et overordnet fokus på miljøet særs nødvendig om Askøy kommune skal kunne verne om sitt mangfoldige og rike dyreliv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**