Oslodelegasjonen klar for landsmøte

I morgen starter Venstres landsmøte på Fornebu i Bærum. Oslos delegasjon gleder seg til en spennende helg med politiske debatter om skole, miljø, næring og mange andre viktige saker frem mot valgkampen. – For Oslo Venstre er det viktigste å sikre de gode kollektivløsningene vi trenger i og rundt de store byene, sier fylkesleder Toril Berge.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Venstres landsmøte samler nesten 250 delegater fra hele landet. Landsmøtet vil i hovedsak behandle stortingsprogrammet for 2013-2017, men det blir også tid til generelle politiske debatter og taler fra internasjonale gjester, blant annet Venstres søsterpartier i Sverige og Danmark.

Oslo Venstres årsmøte

Foto: Oslo Venstre

– Landsmøtet er det største som skjer i et politisk parti mellom valgkampene annethvert år, og er spesielt viktige i valgår. Jeg er veldig stolt over at Oslo Venstre stiller med den største delegasjonen, og ikke minst over at vi har så stor bredde blant våre folk. Det betyr at vi kan markere oss i de fleste debattene, sier Toril Berge, og understreker at samferdsels- og miljøspørsmål er spesielt viktig både for Oslodelegasjonen og partiet forøvrig.

– Vi har oppnådd svært gode resultater i kollektivsatsningen i Oslo, takket være Venstres langvarige engasjement. Nå ser vi imidlertid at vi stanger hodet i staten når vi skal videreutvikle kollektivtilbudet, og det er derfor vi ønsker oss et regjeringsskifte til høsten. Det viktigste er at staten bidrar med 50 % finansiering av Fornebubane og Ahusbane, og at vi får et betydelig bidrag til å lage en ny sentrumstunnel, sier Berge.

Den andre hovedsaken for Venstre i valgkampen er skolepolitikk.

Toril Berge

Foto: Oslo Venstre

– Venstre har hatt hånden på rattet i skolepolitikken i Oslo i mange år, og i dag har vi landets beste skole. Nå må vi gjenta suksessen på nasjonalt nivå, og en av tingene vi vil jobbe for å få gjennomslag for på landsmøtet, er innføring av et obligatorisk 2. fremmedspråk fra femtetrinn. Språkkunnskap er avgjørende for at Norge skal lykkes i internasjonal konkurranse, og elever har bedre forutsetninger for å lære språk jo yngre de er, sier Berge.

– Landsmøte er hardt arbeid, men også veldig moro, og en fantastisk anledning til å treffe og diskutere politikk med engasjerte Venstre-folk fra hele landet. Jeg gleder meg veldig til helgen på Fornebu, avslutter Berge.

Les mer om Venstres landsmøte her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**