Spørsmål i fylkestinget

Venstre stiller følgende spørsmål i fylkestinget denne uken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Spørsmål: Korrespondanse mellom tog og buss — konsekvenser for passasjerer når toget er forsinket til stasjonen.

Det har i den senere tid vært meldt om flere tilfelle der forsinkelser på tog har medført at passasjerer ikke har nådd korresponderende buss. For en passasjer som reiser til Mosjøen og skal videre til Sandnessjøen og kanskje øyene utenfor, fører dette til store ulemper og ekstra kostnader.

Vil fylkesråden ta kontakt med NSB for avklaring om ansvar for ekstrautgifter for den enkelte passasjer? Er det andre tiltak som fylkesråden ser kan settes i verk?

Gruppeleder

Spørsmål: Ladestasjoner for el-biler.

El-bil er på tur inn i det norske markedet. I Norge er det i dag 3746 ladepunkter for el-bil. I Nordland — som er Norges lengste fylke – er det kun 55.
Økende etterspørsel etter el-biler og en stadig større miljøbevissthet hos brukene gjør at man også i Nordland har behov for tilrettelegging med ladestasjoner for disse biltypene. Biltrafikken står i dag for de største miljøgassutslippene. Miljø- og energifylket Nordland bør ha de beste forutsetninger for å nyttiggjøre seg el-teknologiens fortrinn. Distriktsfylker som Hedmark og Nord-Trøndelag har begge flere ladestasjoner enn kraftfylket Nordland.

Vil fylkesrådet ta initiativ til å få etablert nødvendig infrastruktur for denne biltypen slik at hele Nordland kan betjenes med ladestasjoner?

Gruppeleder

Spørsmål om tilgang til avisutklipp i aktuelle saker.

Etter flere henvendelser til informasjonsavdelingen samt fylkesordfører har det ikke lyktes å få vite hvilken adresse man kan henvende seg til for å få samla avisutklipp fra aktuelle saker som de enkelte partigruppene ønsker.

Derfor spør vi som følger:
Hvilken adresse kan den enkelte partigruppering henvende seg til for å få en slik tjeneste?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**