Møte i Vestre Aker bydelsutvalg 14. mars

Møtet åpnet ved at Terje Bjøro overrakte blomster fra hele bydelsutvalget til BU-leder og tidligere leder av Ris Vel, Frances Simonsen og takket dem for iherdig og mangeårig innsats for skole på Storebrandtomten i Bjørneveien. Terje Bjøro uttrykte glede over at saken nå har fått full oppslutning i byrådet og fremmes for behandling i bystyret i april. Vestre Aker trenger sårt en ny barneskole øst i bydelen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Terje Bjøro er gruppeleder i Venstres gruppe i Vestre Aker bydelsutvalg.

Venstre fikk i BU full oppslutning om sitt forslag om ikke å gi dispensasjon for oppføring av støyskjerm ved nytt byggefelt i Arnebråtveien. Terje Bjøro argumenterte med at byggherre skulle ha vurdert helheten i prosjektet i prosjekteringsfasen og evt. ha redusert utnyttelsesgraden på et tidligere tidspunkt. Støyskjerm vil bryte med den visuelle helheten ved trerekken. BU bør ikke gi dispensasjon fordi byggherre ønsker maksimal utnyttelse av tomteareal.

Oppstart planarbeid Fossum: BU uttalte seg til Bærum kommune og ønsker ikke høy og tett bebyggelse. BU ønsker videre en sammenhengende turvei rundt Bogstadvannet.

Trafikksikkerhet Vinderen: Venstre fikk enstemmig støtte for sine forslag om å stenge innkjøringen til Haakon den Godes vei (ved skilting) fra Slemdalsveien ved Gaustad, videre parkering forbudt i Haakon den Godes vei syd for Rasmus Winderens vei og Stopp forbudt i Rasmus Winderens vei mellom Slemdalsveien og Haakon den Godes vei.

Ruspolitisk handlingsplan: Vedtatt med mye ros til administrasjonen. Det ble uttrykt stor bekymring for rus både blant unge og eldre og vist til mange aktuelle tiltak.

Sykehjem: Tilsynsrapporter fra både Hovseter og Vinderen bo- og servicesenter ble diskutert, og det ble opprettet nytt Tilsynsutvalg ved Hovseterhjemmet.

Protokoll fra møtet ligger på Bydel Vestre Akers hjemmeside.

Terje Bjøro, gruppeleder
ref.