Frykter for trafikksikkerheten

Varaordfører Gunn-Torill Homme Mathisen (V) har i dag sendt brev til samferdselssjefen i Buskerud der hun etterspør en risikoanalyse av trafikksituasjonen på Hurumhalvøya dersom man tillater større vogntog.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vi kan lese i media 8. april at samferdselsminister Arnstad vil gjøre et hastevedtak som tillater større og tyngre tømmertransporter på norske veier. Vogntog på hele 24 meter med opp til 56 tonn pr. bil kan bli tillatt.

Gunn-Torill Homme Mathisen

Foto: Finn Dale Iversen

– Jeg betviler at veinettet i Hurum er dimensjonert for den økte belastningen. Veiene er mange steder smale og svingete og i vinterhalvåret er det mye telehiv. Vi leser også ofte om utforkjøringer, spesielt om vinteren. Jeg frykter at hvis man tillater disse digre vogntogene så vil det gå kraftig utover sikkerheten til små og store innbyggere i kommunen. Dette er faktisk skolevei for våre barn og de både går og sykler til skolen, sier varaordføreren.

Statens vegvesen v/ Hans Jan Håkonsen uttaler at «Med noen utbedringer så skal fylkesveiene ut til Tofte klare større tømmerlass.»

-Veiene våre er ikke egnet for slike «monstervogntog» , sier Homme Mathisen. Jeg ser at ordføreren bifaller forslaget, det gjør ikke jeg. Men vi er enige om at noe må gjøres med veiene våre helt uavhengig av hvilken drift det blir på fabrikken på Tofte i framtida.

-Hastevedtak er sjelden god langsiktig politikk. Jeg er bekymret for hva slags konsekvenser vedtaket til samferdselsministeren kan få for lokalsamfunnet vårt. Jeg forutsetter at det blir gjort en risikoanalyse av trafikksituasjonen på Hurumhalvøya før man tillater større vogntog. Dette har jeg gitt uttrykk for i brevet til samferdselssjef i Buskerud, Gro Rygseter Solberg, avslutter varaordføreren.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**