Harstad Venstre deltar på Klimalørdag

De nyetablerte “Klimavenner” med representanter fra Concerned Scientists Norway, Attac, Den norske kirke, Miljøpartiet de Grønne, Natur og Ungdom og Naturvernforbundet ønsker å sette klimaendringene på dagsorden dette valgkampåret. Det er vi enig i og glade for! Når Klimavennene nå arrangerer “Klimalørdag” på Høyskolen lørdag 13.april fra 12.00-16.15 stiller vi mer enn gjerne opp!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Utenriks, miljø

Foto: Luth

Norge står nå — sammen med alle verdens land — foran et vendepunkt i politisk kurs:
Vi må omstille oss fra bruk av fossil energi; kull, olje og gass, til lavutslippssamfunnet, basert på fornybare energikilder. De land som går i front, vil være best rustet til å møte morgendagen. Ikke bare med bedre miljø, men også med et mer tilpasset næringsliv og en bedre velferd. Norge trenger en grønn økonomi. En slik omstilling er krevende, men gir også nye muligheter. Miljøbedriftene blir morgendagens vinnere. Naturverdiene bevares for fremtidige generasjoner. Venstre er derfor glade for initiativet til “Klimavenner”, og ser fram til deltakelse lørdag.

Klimavenner skilter med stand med ulike foreninger og partier i foajeen, og et program med foredrag fra Cecilie Mauritzen (direktør i Cicero, klimaforsker, medlem FNs klimapanel) og Hans Jürgen Schorre (biolog og teolog, grunnlegger av Fairtrade Norge) – samt også debatt om oljeboring i Lofoten ledet av Kjell Rune Henriksen (redaktør HT) med foredragsholderne, Ørgan Robertsen (Lofoten Petro), Jørgen Bratting (Kunnskapsparken), Bjørn Kjensli (Folkeaksjonen) og Arnstein Vestre (Natur og Ungdom)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**