Snarveien blir miljøprosjekt

Dagens snøggbåter forurenser for mye. Nå vil fylkeskommunen ta tak i problemet, skriver Askøyværingen. – En kjempegevinst, sier Alf Helge Greaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fylkesutvalget har vedtatt å prioritere snøggbå til ruten Kleppestø-Nøstet i arbeidet med miljøvennlig motorteknologi i ferge- og snøggbåtdriften, skriver Askøyværingen 5. april.

Alf Helge miniportrett juni

Foto: ukjent

Etter at dagens anbud løper ut 31. desember 2014, skal snøggbåten på Snarveien bli en miljøvennlig variant. Det får nestleder i samferdselsutvalget i Hordaland fylkesting, Alf Helge Greåker (V) til å juble.

– Som miljøpolitiker konstaterer jeg bare at ved å gå over fra fossilt drivstoff og stigende oljepriser, vil det være en kjempegevinst å få utslippsfri batterimotor, sier Greåker, og fortsetter: – Det er også helt i tråd med næringslivets egne ønsker om at det offentlige bør stille strengere miljøkrav, sier han.

I utgangspunktet skulle utslippskrav et kun gjelde ruten fra Askøy, men Venstre fikk flertall at alle snøggbåtsamband i fylket skal vurderes som miljøprosjekter.

– Med bakgrunn i dette vil Snarveien være et svært viktig miljøsamband å dra erfaringer av. Dette er en løsning som kan brukes på alle andre samband, ikke bare i fylket, men resten av landet også. Håpet er at dette sambandet blir et nasjonalt pilotprosjekt, sier Greaker.

– Snøggbåtnæringen er faktisk en av verstingene når det kommer til miljø.

Les hele saken i Askøyværingen fredag 5. april!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**