Skoletilbud 2020 – Høringsuttalelse fra Skien kommune

Skien Venstre stemte for følgende vedtak i bystyret 4/4-13

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Skien bystyret mener det er viktig å vurdere skoletilbudet i Telemark samlet, sett i lys av det som er til elevenes beste. Med dette menes at alle elever fullfører en solid utdanning i tråd med elevenes forutsetninger og ønsker og i forhold til samfunnets behov.
Viktige elementer i en slik utdanningspolitikk er:

• Gode faglige robuste læremiljøer.

Skole

• Miljø og trivsel.
• Kortest mulig transportpendling og nært kollektivtransport
• Tilgjengelighet til friområder, fritidsaktiviteter, bibliotek og kulturtilbud.
• Skolestruktur som en del av det pulserende samfunnslivet.
• Rasjonell og affektiv skoledrift slik at mest mulig ressurser kan nyttes til innholdet i skolehverdagen

Uttalelser om de konkrete valgene på struktur og linjer:

1. Skien bystyre har gått gjennom alle høringssvarene og saken har vært behandlet i hovedutvalgene Oppvekst,-(HOOP) teknisk (HOTS) og Næring, Miljø og Kultur-HONMK. Hovedtyngden av høringssvarene og behandlingene i våre hovedutvalg peker på at det ikke er ønskelig å samle største delen av videregående opplæring i en stor skole ved Hjalmar Johansen VGS. Bystyret slutter seg til denne vurderingen.

2. Klosterskogen VGS og Brekkeby VGS fases ut til fordel for en samlokalisering med andre skoler i Skien. Nytt skoleanlegg for Skien VGS samt eventuelle andre aktuelle linjer må skje innenfor det området som er definert som Skien sentrum i gjeldende kommunedelplan.

3. Skien bystyre viser til tidligere langsiktige planer og avtaler mellom Telemark Fylkeskommune og Skien kommune om utvikling av videregående skole i samhandling med anlegg i Skien Fritidspark. Bakgrunnen for Skien kommunes investeringer i fritidsparken var basert på de synergieffekter som ved det skulle utløses. For å få til full effekt av disse investeringene økonomisk og skolefaglig bør det arbeides med å få til en videre utvikling av Hjalmar Johansen videregående skole.

4. Hjalmar Johansen VGS avdeling Klosterskogen med sine faglinjer er viktige å videreføre i Skien. Mange av de viktige lærebedriftene ligger innen kommunens grenser.

5. Skien kommune ønsker snarest mulig en videre dialog med skoleeier basert på ønske om å bidre til robuste og effektive enheter, gjerne i sambruk med kommunale behov.

6. Dersom det er mulig å få til kombinerte skoler og dette ønskes gjennomført av skolefaglig ansvarlige ved fylkeskommunen vil Skien være positive til dette.

7. Samordningen bør gjøres på en slik måte at synergieffekter ved sambruk med andre kommunale aktiviteter som kulturhus, kulturskole, idrettsanlegg, fritidsaktiviteter og gode tilgjengelige friarealer ivaretas på en god måte. Mulig synergieffekter ved det 13 årige skoleløpet og samlokalisering av enkelte anlegg med grunnskolen som ballbaner, gymsaler og parkeringsområder bør det føres en videre dialog mellom Fylkeskommunen og kommunen om.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**