AP og R gikk for redusert skjenketid ute i Risør

De borgerlige representantene stemte for å videreføre dagens skjenketid ute til kl 0200, mens representantene fra AP og R som ventet inn for rådmannens innstilling om å redusere skjenketiden ute til inntil kl 2400 i Risør sentrum og sentrumsnære områder.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Vi må bygge opp om handels og reiselivsbedriftene og sikre mange viktige arbeidsplasser i Risør påpeker Willy Thorsen.

Foto: Runar Nes

Dermed fikk rådmannen medhold i sin innstilling om å redusere skjenketiden ute inntil kl 2400 i Risør sentrum og sentrumsnære områder idet oppvekst og omsorgskomiteen med 3 mot 2 stemmer fulgte rådmannens innstilling. Dvs ordningen med skjenking ute til kl 0200 fortsetter å gjelde på Søndeled, Sandnes og de øvrige skjenkestedene utenfor sentrum.

Saken behandles på bystyrets møte 25 april og det er knyttet en viss spenning til om det blir en sprekk i AP gruppen eller om de bruker partipisken til å binde gruppen.

Viktig å støtte opp om næringen
For Risør Venstre er det viktig at alle reiselivsbedriftene i Risør kommune har samme gode forhold og at det er lik skjenketid inne som ute – også sett opp mot mulighetene for god kontroll.

Erfaringene så langt viser at Risør ikke har noen ordensproblemer å snakke om og at det er svært rolig, selv i de mest hektiske sommerukene. Tilbakemeldinger fra politiet viser også at det ikke er noen grunn til bekymring og at de er godt fornøyd. Det må også legges til grunn at mange av de innspill som kom under evalueringen skrev seg fra forhold under festivalene, og de rammes som kjent ikke av den foreslåtte innsparingen.

Jeg har tillit til at utelivsbransjen klarer å holde ro og orden på eget skjenkeområde og at politiet klarer å holde ro og orden i Risør sentrum på kvelds og nattestid og kommer til å stemme for at skjenketiden blir kl 0200 inne som ute hele året sier Willy Thorsen (V) og legger til – Risør har samlet sett et stort behov for en sterk handels- og reiselivsnæring for å opprettholde mange viktige arbeidsplasser og tjenestetilbud i Risør. Da må vi bygge opp om næringsdrivende og ikke fjerne eksistensgrunnlaget avslutter Willy, som håper det blir et politisk flertall for å opprettholde dagens ordning med skjenking inne/ute til kl 0200.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**