Yrkesrettet teori på Yrkesfag

Harstad Unge Venstre hadde idag et glimrende leserinnlegg i Harstad Tidende om viktigheten av yrkesrettet teori. Les hele innlegget her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Mange elever søker seg inn til yrkesfaglig utdanning på videregående skole fordi de ønsker å ta fagbrev innenfor sine respektive yrker, eller velger dem fordi de er gått lei av skole og allmenn teori. Derfor får de fleste et sjokk når de innser at det fortsatt er veldig mye teori, og spesielt mye allmennfaglig teori som retter seg mot generell studiekompetanse og ikke de yrkesfaget de har valgt. Vi i Harstad Unge Venstre mener at dette er en av grunnene til at så mange elever i dag faller fra videregående utdanning, de ønsker å arbeide med praktiske oppgaver — ikke teori.

Det er selvfølgelig forståelig at elevene også må gjennomgå en del teori for å oppnå yrkesfaglig kompetanse, men hvor en elektriker kan få nytte av å oversette og analysere engelske dikt er vanskelig å forstå. Derimot er det langt mer relevant, og ikke minst nyttig å kunne forstå en engelsk manual for en elektrisk motor. Dermed kan man si at dagens system ikke bare er demotiverende for allerede skoleleie elever, men det er også uøkonomisk. Vi bruker en haug med ressurser på å lære elever noe de ikke har valgt å lære om — elevene er på
yrkesrettede linjer for å lære om yrket, ikke diktanalyse eller hvordan man lager en hudkrem.

Vi i Harstad Unge Venstre mener at det ville ha hjulpet stort på motivasjonen å jobbe med teori som faktisk er relevant til yrkeslinjen en har valgt. Harstad Unge Venstre ønsker derfor:

– En gjennomgang av lærerplanen på yrkesfaglige linjer, hvor man kan fjerne generell allmenn kunnskap som ikke har relevans innenfor linjen.

– Erstatte den generelle teorien med en mer yrkesbasert teori for de allmenne fagene.

Even Aronsen, leder Harstad Unge Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**