Dra hjem og skaff deg en jobb!

Sitatet er fra Sigrid Thielemann, komiteleder for Helse og omsorg, fra Høyre. Hennes løsning på tiggerproblemet er at romfolket og andre tiggere drar hjem og skaffer seg en jobb.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Fattigdom

Europa er ikke en velstående verdensdel lenger, med noen få unntak i nord. Arbeidsledigheten er oppe i 30% i flere land. Ungdomsledigheten er oppe i 60% i de verste landene. Nyhetene har bragt oss problemene fra land som Hellas, Irland, Kypros, Spania og Portugal. Hva er det som får Thielemann til å tro at Romania eller andre østblokkland er paradiset å dra til, dersom du vil ha deg en jobb. Europa er i krise. Det finnes lite penger og svært få jobber. Det er naivt å tro at tiggerne i Norge vil få jobb noe som helst sted, med deres utdanningsnivå og utskjelte bakgrunn.

Venstre vet at det er en del kriminalitet knyttet til disse gruppene. Vi vet at mange oppdras til tigging, i stedet for å få skolegang og mulighet til anstendige jobber. Vi liker ikke tiggere på hvert hjørne, avføring i parken eller kriminaliteten det kan føre med seg. Likevel er vi forpliktet til å gi hvert enkeltmenneske en sjanse.

Å forby tigging er å bygge en mur langs Norge. De rike får innpass. De fattige får holde seg utenfor, så vi slipper å minnes på at andre ikke har det så bra som oss. Jeg vil ikke delta i å bygge den muren, selv om det er ubehagelig å konfronteres med forskjellene i verden. Den langsiktige løsningen for romfolket er at lokalsamfunnet de tilhører tvinger deres barn til skolegang, selv om det hindrer en omreisende tilværelse. Dette må støttes på nasjonalt og internasjonal nivå. Europas økonomi må styrkes, slik at det offentlige har ressurser til å følge opp familiene der de er bosatte. I mellomtiden er alle som befinner seg i Norge, norske politikeres ansvar til de drar hjem igjen. Jeg er politiker i Drammen. Jeg fraskriver meg ikke ansvaret om vinterkulden tar liv av mennesker i Drammen kommune. Det er ikke greit at mennesker dør, selv om de er fattige eller kriminelle.

Neste gang Thielemann ser en narkoman tigger utenfor vinmonopolet antar jeg hun ser ham i øynene, ber ham komme seg på avrusing og få seg en jobb. Det er jo så enkelt. Alle vi andre har jo fått det til.

Ulla Nordgarden,
Leder, Drammen Venstre