-Svarva må på banen

Karl M. Buchholdt, leder i Levanger Venstre, krever at Levanger kommer på banen for å få realisert gang- og sykkelvei langs fylkesvei 753 mellom Åsen og Åsenfjord. —Det ligger et særlig ansvar på Arbeiderpartiet og Høyre som har flertall i fylkestinget og derfor sitter på maktens tinde i denne saken, sier Buchholdt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Karl Meinert Buchholdt

Foto: Fotograf Hattrem

Fylkeskommunen sendte nylig forslag til ny fylkesvegplan ut på høring, hvor gang- og sykkelvei langs fv. 753 satt opp på en såkalt marginalliste, noe som sannsynligvis betyr at bygging av gangveien ikke vil starte før tidligst i 2018. Utbedring av planovergangen i Skogn sentrum er heller ikke nevnt med et ord.

Buchholdt er bekymret for Levangers myke trafikanter i forslaget som er lagt fram for de neste fire årene. Det er vel ikke AP og Høyres politikk å nedprioritere disse gruppene, spør Buchholdt? -I vid forstand handler dette om trafikksikkerhet og bolyst i alle deler av kommunen, sier Buchholdt. Han viser til at Venstre tidligere har fremmet forslag i fylkestinget om å åpne for kommunal forskuttering av fylkesvei 753 for å sikre at utbygging skulle bli iverksatt. —Dette ble vi stående sørgelig alene om å mene, forteller Buchholdt.

Han mener at Levanger må være langt mer offensiv for å få realisert viktige samferdsels-prosjekter i fremtiden, særlig i tilknytning til boligfeltene. — Utbygging av infrastruktur handler om å trekke de lange linjene i politikken, sier Buchholdt. -Vi kan ta Åsen som eksempel, Levanger kommune holder på å legge til rette for nye boliger både i Åsen sentrum og i Vollamarka i Åsenfjord. Da er det viktig at infrastrukturen kommer på plass til rett tid, avslutter Karl Meinert Buchholdt i Levanger Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**