To målformer gir språklig mangfold og berikelse

Det å ha to målformer, er en berikelse og ikke en begrensning, mener Venstres nestleder Terje Breivik.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Personer som ofte skriver nynorsk, leser bokmål raskere enn andre, viste en undersøkelse fra NTNU i høst.

Breivik er oppgitt over Høyres forslag som vil svekke nynorskens stilling.I utkastet til stortingsvalgprogram går programkomiteen i H inn for å gjøre skriftlig nynorsk valgfritt både i ungdomsskolen og på videregående. H vil og oppheve retten publikum har til å få svar på eigen målform når man henvender seg til det offentlige.

Terje Breivik

Foto: Bård Ek

– Det å ha to målformer er en berikelse og ikke en begrensning i språket. At Høyre nedprioriterer språkkunnskap i skolen og ikke verdsetter verdien av å lære begge målformer er ikke forenlig med en skole for kunnskap, sier Breivik.

– Det er dokumentert at det å skrive både nynorsk og bokmål øker språkkompetansen. Derfor håper jeg landsmøtet til Høyre er mer opptatt av norsk språk og kunnskap i skolen og støtter Venstre i at nynorsken må styrkes, ikke svekkes, sier nestleder i Venstre Terje Breivik.

Les også: Å skrive både nynorsk og bokmål, hever språkkompetansen

Tidligere start
Istedenfor å svekke sidemålsundervisningen, må vi styrke den. Lærerstudenter må få bedre opplæring, begge målformer bør i større grad brukes i andre fag enn norsk og vi bør starte sidemålsundervisningen tidligere, mener Venstres nestleder.

– I stedet for å svekke nynorsken, bør den styrkes. Begge målformer bør i større grad tas i bruk også i andre fag enn norsk, og vi bør starte sidemålsundervisningen tidligere i skolen. Programkomiteen i Høyre sitt forslag vil underminere nynorsken og føre til mindre kunnskap i skolen, sier Breivik til Aftenposten.

Om forslaget om å gjøre sidemål valgfritt i ungdomsskolen og i videregående skole, sier Breivik:

– Dette blir som å gjøre algebra valgfri i matematikk-undervisningen. Konsekvensen er mindre kunnskap i skolen. Jeg håper og tror Høyres landsmøte besinner seg og innser at nynorsken må styrkes, ikke svekkes, sier Breivik.

Dette står i Venstres program 2013 -2017:
•Sidemålsopplæring skal fremdeles være en del av norskfaget og Venstre vil beholde egen karakter i sidemål
•Venstre vil at sidemål i større grad skal integreres i andre skolefag enn norskfaget, slik at elevene blir eksponert for begge målformer gjennom hele skolegangen
•Venstre vil også å innføre sidemålsundervisning tidligere i utdanningsløpet enn på ungdomstrinnet

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**