Også andre traseer har vært vurdert, men byrådet anbefaler nå dette alternativet, som også Ruter peker på i sin utredning.
Det er også vurdert å gå om Kolsåsbanen fra Ullernåsen og ned på Fornebu, men det er valgt bort fordi alternativet fra Skøyen til Lysaker gir en større mulighet for ny byutvikling, sier Elvestuen.
Banen er beregnet å koste opp mot fem milliarder kroner, og hvis alt klaffer kan den komme på plass til et mulig Oslo-OL og Paralympics i 2022.
Byrådet forutsetter 50 prosent statlig finansiering i den saken vi nå fremmer. Det er det samme som Akershus fylkesting har forutsatt i sitt vedtak, sier Ola Elvestuen. Resten av finansieringen for Fornebubanen skal komme fra bompenger og grunneierbidrag.
Venstre har i sitt alternative statsbudsjett foreslått at staten skal ta halvparten av regningen for nye baneutbygginger i de store byene. Regjeringen legger etter påske frem sitt forslag til nasjonal transportplan. Det er derfor foreløpig ikke kjent om og i hvilken grad de rødgrønne partiene vil satse på kollektivutbygging.
Se også sak hos NRK Østlandssendingen.