Vil bygge T-bane til Forneby

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) vil bygge ny kollektivforbindelse til Fornebu. Byrådet fremmer sak for bystyret om t-bane via Majorstua, Skøyen, Vækerø og Lysaker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Også andre traseer har vært vurdert, men byrådet anbefaler nå dette alternativet, som også Ruter peker på i sin utredning.

Ola Elvestuen

Foto: Caroline Roka

— Det er også vurdert å gå om Kolsåsbanen fra Ullernåsen og ned på Fornebu, men det er valgt bort fordi alternativet fra Skøyen til Lysaker gir en større mulighet for ny byutvikling, sier Elvestuen.

Banen er beregnet å koste opp mot fem milliarder kroner, og hvis alt klaffer kan den komme på plass til et mulig Oslo-OL og Paralympics i 2022.

— Byrådet forutsetter 50 prosent statlig finansiering i den saken vi nå fremmer. Det er det samme som Akershus fylkesting har forutsatt i sitt vedtak, sier Ola Elvestuen. Resten av finansieringen for Fornebubanen skal komme fra bompenger og grunneierbidrag.

Venstre har i sitt alternative statsbudsjett foreslått at staten skal ta halvparten av regningen for nye baneutbygginger i de store byene. Regjeringen legger etter påske frem sitt forslag til nasjonal transportplan. Det er derfor foreløpig ikke kjent om og i hvilken grad de rødgrønne partiene vil satse på kollektivutbygging.

Se også sak hos NRK Østlandssendingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**