Kongsberg sykehus

Øystein Senum hadde i dagens papirutgave av Laagendalsposten en kronikk om sykehuset på Kongsberg. Det ble i tillegg slått opp som sak i nettutgaven. Les kronikken og se artikkelen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Øystein Senum

Foto: Privat

Ordførerens utfordring

Etter at foretaksdirektør Wisløffs har «klargjort» planene for Kongsberg sykehus, og Buskerud Ap med Gustavsen og Kolberg i spissen har redegjort for sitt standpunkt, framstår «bevaring av Kongsberg sykehus» som en bygningsmessig affære. For det disse vil fylle nåværende Kongsberg sykehus med, er veldig langt fra et fullverdig lokalsykehus.

Vi vet at ordfører Vidar Lande før valget gikk langt i å garantere for framtiden til Kongsberg sykehus. Det viser seg nå at denne garantien henger i en svært tynn tråd, for å si det på en snill måte. Jeg er sikker på at Lande mener at Kongsberg i vekst og med en industri av svært stor nasjonal betydning, fortjener et godt lokalsykehus i framtida med alle de funksjoner som et slikt sykehus bør ha. Betydningen for Numedalskommunenes framtid, må vi heller ikke glemme.

Men sentrale myndigheter ser tydeligvis ikke at vi fortjener lokalsykehuset vårt. Derfor må vi legge en plan slik at alle forstår at vi ikke bare har fortjent et lokalsykehus, men har krav på det. Sykehus på Hokksund er nå uaktuelt, og sykehus nær Drammen er ikke et alternativ for Kongsberg. Nå er det bare kampen om framtidig sykehus på Kongsberg som gjelder for oss.

Mange lokalpolitikere og andre har kjempet for Kongsberg sykehus i mange år og markert seg mer enn meg i denne saken. Dere må ikke gi opp nå. Vi må ikke tro på dem som prøver å framstille det som at det er umulig å drive lokalsykehus i framtida. (Hvorfor skal det være mulig på Hønefoss og ikke på Kongsberg?). Så vidt jeg vet er det nå tverrpolitisk enighet på Kongsberg om å opprettholde Kongsberg sykehus som lokalsykehus i framtida, med unntak for Ap dersom de følger Buskerud Ap.

Men ordfører Vidar Lande; det forhindrer ikke at du som tillitsvalgt for alle Kongsbergs politikere og øvrige innbyggere, nå tar et raskt initiativ til å fremme forslag for formannskap og kommunestyre om hvordan vi effektivt kan jobbe videre med denne saken. Det blir din utfordring i skjæringspunktet mellom Buskerud Ap,s vedtak og ditt valgløfte.

Vårt felles ansvar blir så å demonstrere Kongsbergsamfunnets framtidige betydning og livskraft på en måte som får sentrale myndigheter til å se på et fullverdig lokalsykehus på Kongsberg som en selvfølge. Kanskje hele kommunestyret bør demonstrere foran Stortinget?

Øystein Senum
Venstre