I dag ble et representantforslag fra Venstre om å øke antallet undervisningspersonell med doktorgrad og sikre flere karriereveier i skolen behandlet i Stortinget. De rødgrønne regjeringspartiene ønsket verken at regjeringen skal legge frem en egen sak om flere karriereveier i skolesektoren, innføre tiltak for å øke antallet doktorgradsutdannede personer inn i skolen, eller at regjeringen skal legge til rette for en gjennomgang og modernisering av stillingskategoriene for undervisningspersonell, slik at stillingskategoriene bedre reflekterer kompetanse og faglig bakgrunn.
Kunnskapssyn og skillelinjer
– Det forslaget som vi har lagt fram her i dag, sier egentlig litt om kunnskapssyn og viser noen skillelinjer i politikken, slik jeg ser det. Hva er den store utfordringa i norsk skole i dag? Jo, det er å få flere kloke, gode lærere inn i hvert klasserom. Det er det viktigste. Det mener jeg at man skal bruke alle krefter på, understreket Skei Grande i debatten.
– Hva kan man da gjøre for både å få lærere tilbake, flere inn i utdannelsen, og flere gjennom utdannelsen – som er den største utfordringa? Jeg tror ikke på reklamekampanjer. Jeg tror at det gjøres ved å gjenreise respekten for læreryrket, stein for stein, sa Skei Grande.
Se til Sverige
– Derfor vil jeg at vi skal ha et system som stimulerer lærere til å strekke seg etter fagene sine i løpet av en yrkeskarriere. Derfor vil jeg ha flere doktorgrader inn, sånn som man nå holder på å jobbe med i svensk skole, understreket Skei Grande, og viste til man i Sverige blant annet skiller mellom «lektorer» og «førstelærere» som nye karriereveier i skolesektoren.
– Dette kommer vi til å huske på også etter valget, og dette kommer til å være en av de viktigste tingene vi trenger å gjøre når vi skal løfte norsk skole framover, avsluttet Skei Grande.
Les saksdokumenter og referat her.