Earth Hour!

I kveld arrangeres Earth Hour fra kl.20:30 – kl.21:30. Kampanjen er verdensomspennede og har som formål å belyse verdens klimaendringer, samt menneskets individuelle ansvar i kampen mot en mer miljøvennlig globe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Earth Hour logo

Foto: WWF

Lørdag 23. mars 2013 kl. 20.30 skal byer, kommuner, bedrifter, organisasjoner og enkeltmennesker over hele verden slukke lyset i én time for klimaet. Earth Hour er en verdensomspennende symbolsk markering. Alle med tilgang til en lysbryter har sjansen til å bidra. Kampanjen er et globalt og visuelt uttrykk for folks vilje og evne til å stå sammen mot klimaendringene. Vis at du vil være en del av løsningen: Slukk lyset for klima og natur — og gjør mer.

En kollektiv klimadugnad

Forurensing karbon

Foto: © Wessel Cirkel | Dreamstime.com

Måten vi lever våre liv har store påvirkninger på planeten. Fra ekstreme forandringer i klimaet, oversvømmelser og tørke, til sultkatastrofer, tap av arter og avskoging. Earth Hour handler om mye mer enn en time i mørket. Det handler om å forstå at våre handlinger, energien vi bruker, varene vi kjøper og vannet vi drikker, har en påvirkning på planeten vi lever på.

Earth Hour er verdens største kollektive meningsytring. Den enorme deltakelsen viser at hele verden står sammen mot klimaendringer. Men Earth Hour i seg selv får ikke klimautslippene ned. Den jobben må gjøres alle de andre dagene i året, av oljedirektører og statsministre, vindmølleprodusenter og skogbrukere, syklister, fagforeningsfolk, lærere, elever, fløytespillere, journalister og kommunale planleggere.

Ta en utfordring. Det er din planet!

Det internasjonale slagordet for Earth Hour 2012 var "I will if you will". Målet var at du og jeg skulle ta med oss energien og engasjementet fra tidenes største klimakampanje og gjøre mer for klimaet også de andre dagene i året. Hvis vi sammen kan skape en dominoeffekt ved å utfordre hverandre til å bli med på klimadugnaden, kan Earth Hour gi oss alle en anledning til å gjøre mer, lære mer, — og kreve mer.

Lokallagsleder oppfordrer til deltagelse

Daniel Gunnarsen

Foto: Daniel Gunnarsen

Lokallagsleder i Askøy Venstre, Daniel Gunnarsen, oppfordrer alle som har en strømbryter innen rekkevidde til å delta på kveldens kampanje. Ifølge Venstrelederen trenger man et større fokus på miljøutfordringene verden står ovenfor.

– Dagens verdenssamfunn står ovenfor alvorlige klimaufordringer. Dette er utfordringer som påvirker oss alle i en form eller annen, og om vi skal kunne opprettholde en sunn planet må vi ta drastiske grep. Det er vår plikt som verdensborgere å sørge for at den neste generasjonen får vokse opp i en verden hvor sivilisasjon og klima går hånd i hånd. Kampanjen Earth Hour er en viktig bidragsyter i kampen mot global oppvarming, og som venstremann støtter jeg den fullt ut!

Askøy Venstre tar utfordringen, gjør du?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**