Innlegg i EUB: FrP – følg med!

I kommunestyret og på Facebook angrep FrPs gruppeleder i Eidsvoll, Finn Terje Tønnesen Venstre for å ha gjort en dårlig jobb i forbindelse med vår interpellasjon om vindmøllene i Nord-Odal. I dagens EUB har Eidsvoll Venstres styremedlem Per Aage Pleym Christensen et svar til til Tønnessen. Les det her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Her er innlegget, som også står i dagens EUB på s. 12:

FrP — følg med!

FrPs Finn Terje Tønnessen hevder både på Facebook og i kommunestyret 19.mars at Venstre ikke har gjort hjemmeleksen sin i forbindelse med planene om vindmøllepark i Nord-Odal. Påstanden viser at Tønnessen hverken kan ha lest interpellasjonen Venstre fremmet om saken, eller hørt efter da Knut Bakkehaug holdt sitt innlegg i kommunestyret om interpellasjonen.

Tønnessen mener at Eidsvoll Venstre kunne tatt opp saken med Venstres fylkestingsgruppe. Det var helt innlysende for oss at vi måtte sjekke hva fylkestinget har gjort med saken, før vi skrev interpellasjonen. I teksten til interpellasjonen er fylkestingets enstemmige vedtak referert: " Behovet for en interkommunal /regional helhetlig plan om vindkraftanlegg som grunnlag for vurdering av enkeltsøknader vil bli drøftet i arbeidet med en regional plan for klima og energi."

Tønnessen burde kanskje også hørt bedre efter i kommunestyret. Knut Bakkehaug sa i sitt innlegg om interpellasjonen: " Vi i Eidsvoll Venstre har brukt tid på å finne ut hva som egentlig har skjedd, og hvorfor Eidsvoll ikke har blitt informert. Vi har funnet noen svar, men slett ikke alle. Hedmark Venstre har i fylkestinget forsøkt å få til et vedtak om en helhetlig fylkesplan for vindmølleutbygging, men har blitt nedstemt. Flere ganger. " Folk fra Hedmark Venstre og Venstres fylkestingsrepresentant Siri Engesæth var også med på folkemøtet i Eidsvoll 18.mars. Der var også Tønnessen, har jeg fått høre.

På Facebook skriver Tønnessen: " Ønsker dere gjennomslag og støtte for politiske saker må dere skjønne at de andre partiene må få tid til å behandle forslagene dere kommer med." I forbindelse med interpellasjonen fremmet Venstre et forslag til vedtak, i tre punkter. I pkt. 2. heter det: " 2. Kommunestyret understreker behovet for en interkommunal /regional helhetlig plan i Akershus om vindkraftanlegg som grunnlag for vurdering av enkeltsøknader. Fylkeskommunen bør invitere kommunene til å delta i utviklingen av en slik plan." Kanskje Tønnessen kan fortelle hva som er motsetningen mellom denne formuleringen og den FrP har vært med på å vedta i fylkestinget (se 2.avsnitt). Interesserte kan lese vårt forslag på Eidsvoll Venstres hjemmeside.

Venstre kommer fortsatt til å engasjere seg i saker vi mener er viktige både for våre velgere, og for innbyggerne i Eidsvoll. FrP er nå en del av flertallet, og har fått vedtatt sitt budsjett med kutt. FrP kan derfor bare lene seg tilbake og la nedskjæringene komme. Venstre har andre ønsker og større ambisjoner for Eidsvoll.

Per Aage Pleym Christensen
styremedlem Eidsvoll Venstre

Les Venstres interpellasjon om vindmøllene, her.
Les Knut Bakkehaugs innlegg om saken i kommunestyret, her.
Les ordførerens svar, her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**