Vi feirer verdensdagen for Downs syndrom!

Den første internasjonale Downs syndrom-dagen ble holdt 21. mars 2006 – og over hele verden har dagen allerede blitt innarbeidet som en dag for feiring – med en rekke arrangementer som blant annet maratonløp, prisutdelinger og konferanser. Datoen 21. mars henspeiler på kromosompar 21, som ved Downs syndrom har et ekstra tillegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Downs syndrom

Foto: Daniel Gunnarsen

Down syndrom er en naturlig forekommende kromosomal sammensetning som alltid har vært en del av den menneskelige tilstand, finnes i alle regioner over hele verden, og resulterer ofte i variable effekter på læringsstiler, fysiske egenskaper eller helse. Syndromet er forårsaket av en naturlig varians i kromosomenes plassering.

Tilstrekkelig tilgang til helsetjenester, til tidlig intervensjon programmer og inkluderende opplæring, samt hensiktsmessig forskning, er avgjørende for vekst og utvikling for den enkelte.

I desember 2011 erklærte FNs generalforsamlingen 21 mars som World Down Syndrome Day (A/RES/66/149). Generalforsamlingen besluttet med virkning fra 2012, for å observere verden Down syndrom Day den 21. mars hvert år, og inviterer alle medlemsstatene, relevante organisasjoner i FN-systemet og andre internasjonale organisasjoner, samt det sivile samfunn, herunder frivillige organisasjoner og privat sektor, for å observere verden Down syndrom dag på en hensiktsmessig måte, for å øke offentlig bevissthet om Down syndrom.

Askøy Venstre

venstre logo

Foto: ukjent

Alle er like mye verdt. Askøy Venstre ønsker å kjempe for at personer med utviklingsavvik får et bedre vern mot krenkelser og overgrep enn det som man ser i dag. Hvis helsa svikter eller en har behov for hjelp av andre årsaker, skal det kommunale hjelpeapparatet være parat med skreddersydde tiltak eller omsorg ut fra den enkeltes behov.

Diskriminering av personer med utviklingsavvik, foregår dessverre hver dag i et stort omfang i Norge. Mennesker med funkjonshemninger blir ofte plassert ved offentlige institusjoner som ikke er tilrettelagt for personlig identitet og utvikling. Indirekte blir enkelte fratatt muligheten til å utforme sitt liv etter egne ønsker og interesser. Slik kan vi ikke ha det.

Mennsker med psykisk utviklingshemming har rett til leve sitt liv etter egne ønsker og preferanser, og de har rett til beskyttelse mot overgrep og undertrykkelse. De bør også ha rett til å bli sett på som verdifulle samfunnsmedlemmer, ikke bare som en utgift. Derfor vil Askøy Venstre blant annet:

– sørge for gode dagtilbud med plasser for avlasting

– sikre rutiner og bemanning slik at beboerne får et kvalitetssikret tilbud, tjenestene er optimale og at kommunen bruker sine ressurser på best mulig måte

– arbeide for å tilrettelegge kommunen bedre for funksjonshemmede, men et særlig fokus på tilbud om behandling og tilgjengelighet. Funksjonstap skal ikke hindre (fysisk) adgang til kommunale eller private institusjoner

– styrke den nåværende støttekontakt- og avlastingsordningen

*Askøy venstres partipolitiske program 2011 – 2015

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**