Venstre mener at ny jernbanetunnel under Oslo må være en del av intercity-utbyggingen for at det ikke skal bli konflikt mellom intercity-satsing og lokaltogtrafikken. Regjeringens planer for dobbeltsporet jernbane når ikke lenger enn Hamar, Tønsberg og Fredrikstad i 2024, leser og hører vi i alle medier denne uken. Hele InterCity-trianglet til Halden, Lillehammer, Skien, Kongsvinger og Hønefoss har regjeringen en løsere ambisjon om å få til rundt 2030.
Østlandsfylkene utgjør allerede over halvparten av befolkningen, og vokser raskt. Venstre er opptatt av at boliger og arbeidsplasser må kunne utvikles i flere byer og tettsteder på Østlandet, ikke bare i Oslo. InterCity-utbyggingen vil bidra til dette. Det vil også lette presset mot jordvern, grøntområder og kulturlandskap i områder som Follo.
Kapasiteten i dagens jernbanetunnel under Oslo er begrenset, og vil ifølge ekspertene neppe ha plass til både lokaltogene og intercity- togene i fremtiden. Det betyr ikke at vi må velge det ene eller det andre. En velfungerende lokaltogtrafikk rundt Oslo er helt avgjørende for bo- og arbeidsmarkedet rundt hovedstaden. Det betyr at en ny togtunnel under Oslo må være en forutsetning for og en del av intercity-utbyggingen.
Dobbeltspor og høye hastigheter kan være på plass til 2025 om vi vil. Hinderet er kortsiktig prosjektering og finansiering. Venstre vil derfor etablere et InterCity AS som kan planlegge og bygge ut strekningene. Dette var en stor suksess da Gardermobanen ble bygd. I tillegg til midler fra statsbudsjettet vil Venstre la selskapet ta opp lån eller utstede statsgaranterte obligasjoner. Slik kan det hentes penger fra enkeltpersoner, bedrifter, livselskap, investorer og pensjonskasser. Det blir en sikker plassering for investorene, med store ringvirkninger for samfunnet.
Regjeringen tenker for smått om de store spørsmålene.
Abid Raja, Erik Lundeby, Solveig Schytz
Stortingskandidater for Akershus Venstre