Det haster å verne LoVeSe

Vi kan ikke forstå at noen fremdeles vil lete etter olje utenfor LoVeSe. Det er dokumentert fra faglig hold at den såkalte sameksistensen ikke vil være gjennomførbar, senest ved Havforskningsinstituttets rapport, som ble kjent idag skriver Venstres stortingskandidater i nord.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Underbygger behov for vern av LoVeSe
Rapporten slår fast at Lofoten-Vesterålen er et av verdens mest produktive, men samtidig et av de mest sårbare havområdene. Rapporten samler 35 års forskning på norske fiskeribestander og supplerer den med nye feltstudier. Havforskningsinstituttet har tidligere frarådet åpning av Lofoten og Vesterålen for oljeleting, og dette fastholdes nå.

Denne forskningen underbygger vårt tydelige standpunkt: LoVeSe er et sårbart og unikt område som må gis varig vern! For Venstre er noen områder så sårbare eller så verdifulle at selv om det finnes petroleumsressurser der, må miljøet prioriteres først, understreker stortingskandidatene i Nordland, Troms og Finnmark.
Vi vil ha oss frabedt oppfatninger om at dette er føleri fra urbane synsere som ikke unner regionen vekst og utvikling. Vår region har Norges viktigste fremtidsnæring i sin midte: Fiskeriene. Vi gambler ikke med silda og seien, hysa og skreien. Vi krever aksept og forståelse for det. Rapporten er basert på lang erfaring og svært mye forskningsmateriell – hentet inn siden 70-tallet.

Siden sokkelen utenfor er så smal, mener Venstre at en eventuell oljevirksomhet vil foregå uforsvarlig nær land. Alle typer installasjoner eller aktivitet innebærer en risiko for utslipp, det være seg leteboring, bunninstallasjoner, flytende plattformer, rørledninger eller økt skipstrafikk. Det er stor skipstrafikk i dag, derfor burde beredskapen uansett bedres, men en beredskap vil aldri kunne håndtere et stort oljeutslipp midt i mørketida i full storm, det er bare å glemme! Det vet alle som bor her.

Dersom vi ikke skal gi disse sårbare og unike områdene et varig vern, hvilke områder skal vi da gi varig vern?

Arne Mikalsen, Nordland. Irene Dahl, Troms. Trine Noodt, Finnmark

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**