Venstre sier ja til nasjonalpark i Østmarka

– Venstre står samlet om at vi ønsker en ny nasjonalpark i Østmarka, sier Solveig Schytz, leder av Akershus Venstre. Saken om nasjonalparken skal behandles i Rælingen og Ski denne uken.
– Det er svært mange grunner til nasjonalpark i Østmarka. – Østmarka inneholder mange tilnærmet urørte områder som vil være utgangspunkt for mange store natur og friluftsområder, sier Schytz.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

- Som nasjonalpark vil Østmarkas verdifulle natur vil bli bedre sikret, sier Solveig Schytz, leder av Akershus Venstre.

– Som nasjonalpark vil Østmarkas verdifulle natur vil bli bedre sikret, sier Solveig Schytz, leder av Akershus Venstre.
Foto: Sondrekv / Wikipedia

Venstre står samlet: Bjørn Ivar Gran, Solveig Schytz, Chriss Madsen, Svein Kamfjord, Ola Elvestuen.

Foto: Akershus Venstre

Venstre vil arbeide for å opprette en nasjonalpark i Østmarka og håper på støtte fra de andre partiene når saken skal opp i kommunene. En nasjonalpark i Østmarka vil være en berikelse for innbyggerne i hele regionen samt for turisme og næringsliv. Oslo Venstre, Akershus Venstre og Venstres lokallag i Ski, Enebakk, Rælingen og Lørenskog står samlet i ønsket om nasjonalparken i Østmarka.

Oslo Bystyre har den 06.03.2013 gitt sin tilslutning til byrådets forslag om Østmarka Nasjonalpark, og fattet følgende vedtak:
Bystyret gir byrådet fullmakt til å fremme en sak for statlige myndigheter med en bredest mulig regional forankring om en nasjonalpark i Østmarka.

– I en region med stor befolkningsvekst og stort utbyggingspress er det helt nødvendig at vi sikrer et slikt naturområde for fremtidige generasjoner, sier Schytz. – Som nasjonalpark vil Østmarkas verdifulle natur vil bli bedre sikret.

– For Venstre er det viktig at nasjonalparken skal være for alle. – Vi vil ikke utelukke noen fra å bruke marka, men vi mener at det er viktig å understreke at med retten til å bruke naturen følger også en plikt til å ta hensyn til omgivelsene. Allemannsretten innebærer også at man har ansvar for å ikke være til sjenanse for andre, sier Schytz. – Nasjonalparker er til for å fremme naturnært friluftsliv og aktiviteter som skal være til for alle.

Om nasjonalparken
Østmarka er et uberørt skogsområde med en naturtype som ikke er vernet andre steder. Området er et av de største sammenhengende skogsområdene på Østlandet uten større tekniske inngrep. Dette gir området en nasjonal verneverdi, i tillegg til at denne typen skog med sitt biologiske mangfold ikke er vernet med nasjonalparkstatus noe annet sted i dag

Forslaget til nasjonalpark i Østmarka omfatter et areal på totalt ca 60 km2. Av dette eier Oslo kommune om lag 30 km2, Ski og Enebakk om lag 5 km2 hver mens ca. 20 km2 er privat grunn. Forslag til nasjonalpark fremmes for Miljøverndepartementet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**