– Trenger flere forskerstillinger

– Vi trenger flere forskerstillinger og økt satsing på realfag, sier Guri Melby til Klassekampen. Norske søkere svikter doktorgradsstillingene, spesielt i teknologiske fag. – Da forsvinner kompetansen gjerne ut av landet når graden er fullført, sier Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Klassekampen 19.03.13

Doktorgradsprogrammet må gjøres mer attraktivt, mener Melby. – Da må vi blant annet opprette flere postdoktor-stillinger ved norske utdannings- og forskningsinstitusjoner, sier hun. – De som investerer sin tid og kunnskap i å ta en doktorgrad må sikres gode muligheter til et videre karriereløp innen akademia.

Klassekampen har de siste dagene rettet søkelyset mot de norske doktorgradsprogrammene, blant annet mangelen på norske søkere til teknologistipendiater ved norske universiteter. Plassene fylles derfor opp av utenlandske søkere.

– Det er positivt at utenlandske stipendiater ønsker seg til Norge, men problemet er at kompetansen gjerne forsvinner ut av landet når doktorgraden er fullført, sier Melby. – Her trenger vi en bedre balanse og en økt satsing på realfag i hele det norske utdanningsløpet.

Guri Melby

Foto: Silje Englan

For et år siden la Venstre fram et forslag i Stortinget om en forpliktende opptrappingsplan for nye rekrutteringsstillinger i FoU-systemet. Forslaget fikk støtte fra de andre borgerlige partiene, men ble nedstemt av de rødgrønne partiene.

– Dette kan gjøre det mer attraktivt for de norske søkerne, som skal velge mellom en godt betalt jobb i Statoil eller akademia, sier Melby.

Hun vil også midlertidigheten til livs. Skal de gode hodene beholdes innenfor akademia, må det framstå som attraktivt og trygt å velge dette som karrierevei. – Vi er opptatt av å få flere i fast jobb i akademia, sier Melby. – Derfor vil vi ha en grense på to i stedet for fire år der du kan være midlertidig ansatt.

Teknologiske fag kniver med det private i å fange de beste kandidatene. Akademia kan ikke konkurrere med næringslivet på lønn, men bør kunne tilby gode framtidsutsikter, ifølge Melby.

– Den rødgrønne regjeringen viser minimal vilje til satsing på forskning og høyere utdanning, sier Melby. – Nå trenger vi en liberal, blågrønn regjering som prioriterer kunnskap.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**