Foreslår prioritering av Tromsbanen

Venstres interpellasjon fra desembertinget ble tatt opp av fylkesrådet i mars, men siden fylkesrådets innstilling ikke er endret, foreslo V eget forslag til vedtak, i stedet for å ta fylkesrådets utlegning til orientering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Sak 18/13 Oppfølging av interpellasjon Jernbanestrategi

Forslag til vedtak fra Roar Sollied (V)

1. Fylkestinget viser til sak 55/12 Høring til NTP 2014-2023, der Tromsbanen var nevnt i eget punkt under Nordområdesatsing, og finner der ingen nedprioritering av Tromsbanen i forhold til Kolari-Skibotn.

2. Fylkestinget fastholder at Troms fylkeskommune fortsatt skal promotere Tromsbanen i nasjonal og nordisk samferdselspolitikk, med primært formål å få mer gods over fra vei til bane.

3. I eventuelle samtaler med Finnland om jernbaneløsning fra Kolari skal fylkesrådet fremme løsningen Kolari-Svappavaara- Kiruna-Narvik for å styrke Tromsbane-alternativet.

Forslaget fikk 11 stemmer. Men heller ikke posisjonspartiet KrF var fornøyd med fylkesrådets forslag og fremmet eget forslag på vegne av posisjonen som var mindre kategorisk enn Venstres, men likevel en bevegelse til fordel for Tromsbanen, uten at den evnet å prioritere Tromsbanen. Dette forslaget ble satt opp mot Venstres og fikk 24 stemmer siden partiene stemte i blokk.

Troms fylkesting slutter seg til Fylkesrådets orientering om jernbanestrategi. Troms fylkesting har i behandling av NTP pekt på Nordlysbanen og Tromsbanen som viktige transportprosjekt i Troms. I regional jernbanestrategi redegjør fylkesrådet for sitt påvirkningsarbeid for å få til en jernbaneløsning fra Finland via Skibotn til Tromsø. Dette er et viktig arbeid som kan resultere i et finsk initiativ for en slik løsning. Troms fylkesting har tidligere påpekt viktigheten av å oppgradere Ofotbanen. Med den store veksten i godstransport til og fra Nord-Norge som går over Ofotbanen så vil det være fornuftig å bygge Tromsbanen fra Narvik til Tromsø. Dette er et gammelt jernbanekrav som Regjering og Storting må finne en positiv løsning på.
(KrF, Ap og H)

-Jeg er overrasket av at man fortsatt står på Skibotnalternativet, som kan bli nok en blindtarm fra øst. Det verste er at det hindrer en realisering av Tromsbanen. Vi får ikke begge deler, sier Sollied, som ikke har sett noen bevegelse fra Fylkesråden for å fremme Tromsbanen, snarere tvert imot når Tromsbanen uheldigvis framstår som kollektivprosjekt. -Med den vinklingen taper vi. Vi må skape forståelse for at det skal være en godsbane, og vi må snart begynne å se på hvordan vi skal løse egne godsutfordringer for eksport, sier Sollied.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**