En tvilsom jernbanesatsing

Terje Breivik og Julie Andersland skriver i Bergensavisen om Høyres manglende jernbanesatsing.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Terje Breivik

Foto: Bård Ek

Øyvind Halleraker skriver i BA fredag 15. mars at «enkelte politiske motstandere forsøker å så tvil om hva Høyre mener om Bergensbanen». Vi er blant dem som har stilt spørsmål til det manglende samsvaret mellom ord og handling i Høyre. Dog har vi ikke sådd tvil om hva partiet mener om Bergensbanen – det klarer de dessverre fint selv.

Halleraker tilbakeviser kritikken med at de har mange fine formuleringer og høye ambisjoner i satsing på jernbane rundt de store byene. Fine formuleringer og verbale ambisjoner er noe Bergensbanen har hatt lenge, nå er det konkrete forpliktelser vi trenger. Derfor har Venstre for 2013 bevilget 175 millioner til dobbeltspor gjennom Ulriken og 25 millioner til oppstart av detaljplanleggingen av dobbeltspor på Vossebanen.

Andersland 5

Foto: Mathias Fischer

Når Høyre, til tross for flere utspill til støtte for Bergensbanen, ikke bevilget en eneste ekstra krone til noen av prosjektene i sitt alternative statsbudsjett for 2013, var vi oppriktig skuffet. Gjør Høyre kritikken vår til skamme ved å legge klingende mynt på bordet allerede ved revideringen av årets statsbudsjett, skal vi være blant de første til å juble.

Terje Breivik,
1. kandidat til Stortinget for Hordaland Venstre