Nedleggelse av Norges Kreative Fagskole

Grunnet lite studentstrømning til Norges Kreative Fagskole i Stavanger har styret i Høyskolen Campus Kristiania besluttet å legge ned virksomheten. Tirsdag tar Venstres Per A. Thorbjørnsen saken opp i Kommunalutvalget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Norges Kreative Fagskole, NKF, Stavanger

Foto: NKF/Carina Johannessen

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Kenneth Gjesdal

Å legge ned Norges Kreative Fagskole er dårlige nyheter for Stavanger som universitets- og studentby mener Venstres Per A. Thorbjørnsen. Stavanger kommune utarbeider nå en universitetsmelding. Her er det et overordnet mål at vi skal styrke oss som universitetsby. Det gjør vi ikke ved å miste NKF, som har en rekke bachelorstudier.

Thorbjørnsen synes det er underlig at dette er et vedtak som er fattet i Oslo. Han er ikke kjent med at politikere er kontaktet før vedtaket. Han håper at gjennom dialog er det håp.

— Det er vesentlig at vi som Universitets- og høgskoleregion har et mangfold av studier. Vi har både et næringsliv og offentlig sektor som etterspør de kreative utdannelsene. Det er derfor svært beklagelig at NKF forsvinner fra byen, sier Thorbjørnsen til Aftenbladet.

Thorbjørnsen påpeker at dersom det hadde vært reduksjon av antall studenter på Misjonshøyskolen, BI eller et studium på Universitetet ville, og man ønsket disse lagt ned ville det blitt politisk ramaskrik.

I kommunalutvalget tirsdag 19. mars vil Thorbjørnsen fremme spørsmål til ordføreren om NKF:

Vil ordføreren ta initiativ til et snarlig møte med NKS’ ledelse for å drøfte den aktuelle situasjonen om nedleggelse? Det er blant annet viktig å få avklart om kommunen kan bidra med tiltak som kan medføre at styret gjør en ny vurdering angående nedleggelse av NKF i Stavanger?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**