Et demokratisk problem?

Dagens kommunestyre er eldre, oftere menn og oftere ansatt i offentlig sektor, sammenlignet med resten av befolkningen. Maria Serafia Fjellstad fra Venstre mener det nærmer seg et demokratisk problem om de som representerer er så annerledes enn de dem representerer. I Harstad Tidende 18.3 frontet hun at endringer bør skje; og reaksjonene har ikke latt vente på seg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I artikkelen siteres Maria Serafia Fjellstad på at hun mener Harstad-politikken er spesielt tilrettelagt for pensjonister eller godt voksne mannfolk. “Det er på høy tid å gjøre noen grep for å få inn yngre politikere ved valget om 2,5 år”, sier hun. Maria Serafia Fjellstad er mamma til to små. Hun er lege på sykehuset og aktiv politiker. Hun beskriver en hverdag hvor det er vanskelig å få endene til å møtes; blant annet fordi alle møter er lagt til dagtid. Hun ønsker en diskusjon om tidspunkt for møter og om møteformen. Ikke minst for at flere unge og ansatte i privat sektor skal få mulighet til å delta i politikken.

Og reaksjonene har ikke latt vente på seg. Mange har tatt kontakt med positive tilbakemeldinger; særskilt fra miljøet utenfor politikken; blant dem flere som tidligere har vært aktive politikere. Kommunal rapport merket seg saken; og Maria Serafia Fjellstad fyllte deres “Aktuell”-spalte i sist utgave. Harstad Tidende sier “Kjør debatt”; og skriver i sin leder 22.3 at det er et modig utspill som bør tas på alvor.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**