Åpner for private skoler

Nes Venstre ønsker å åpne opp for etablering av private skoler i kommunen. Dette ble enstemmig besluttet av medlemsmøtet 18. mars 2013.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Bøker, skole

Foto: Microsoft

I forbindelse med diskusjonen rundt skolestruktur i bygda fremmet Stig Løkke- Sørensen et forslag om åpne opp for etablering av private skoler i kommunen. Dette ble enstemmig vedtatt på medlemsmøtet.

I drøftingsdokumentet som ble lagt frem i møtet var det understreket ønsket om å skape skoler med tydelig identitet. Privaterskoler som feks Steinerskolen og Montessori har nettopp dette.

Privatskoler vil kunne gi et fint supplerende pedagogisk alternativ til den offentlige Nesskolen og stimulere foreldre til å gjøre aktive valg i forhold til barnas skolehverdag. Nes Venstre ønsker ikke å ta stilling til hvilke type privatskoler det skal kunne gis tillatelse til, eller hvor i bygda de skal kunne etablere seg på dette tidspunktet, men mener det er viktig å signalisere at det vil være positivt med pedagogiske alternativer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**