Uran i byfjorden? Nei takk!

Xstrata Nikkelverk har søkt Statens Stålevern om å få slippe 200 kg årlig av det radioaktive stoffet uran rett ut i byfjorden. Det må ikke skje.
Leserinnlegg trykt i Fædrelandsvennen lørdag 16. mars 2013

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Uran er et radioaktivt, metallisk grunnstoff som kan brukes til sprengstoff i atomvåpen og som drivstoff i kjernereaktorer. Xstratas HR-sjef Hege Stubberud synes grensen for utslipp er veldig lav. At grensen er lav er det meget gode grunner for!

Danger Radiation

Halveringstida på uran er 4,5 milliarder år. Tenk litt på det. 4,5 milliarder år er like lenge som forskerne mener planeten vår har eksistert. Uoverskuelige horisonter, både bakover og framover på tidsaksen. Om Xstrata skulle få dispensasjon til å slippe uran ut i fjorden vil disse relativt små årlige mengdene bli ganske enorme før nedbrytingen av stoffet over hodet begynner.

Les også:
Vil slippe ut uran i Byfjorden

Xstrata søker om å få slippe ut 200 kilo uran årlig i sjøen. På grunn av tidligere synder som avrenning fra fyllinger og utslipp fra industrien har Kristiansandsfjorden lenge vært forferdelig forurenset. Siden 2001 har det vært et stort fokus på å få ryddet opp, også fra statlig hold. Kristiansandsfjorden er et av fire nasjonale pilotprosjekter for opprydding i forurensede fjordsedimenter. Et spleiselag mellom industribedriftene, kommunen, fylket, og Statens forurensningstilsyn har jobbet med å rense havbunnen, og dekke til giftig masse.

Reker er en viktig ressurs for fiskerne på Sørlandet

Man har kommet et godt stykke på vei med dette arbeidet, men det er fremdeles såpass ille at det frarådes å spise fet, stasjonær fisk, blåskjell eller brunmat fra krabber fra området innefor yttersiden av Odderøya, Dybingen, Bragdøya og Andøya.

Det drives i dag kommersielt fiske like utenfor dette området, som forsyner byens fiskeutsalg med god og kortreist mat. Den tradisjonelle kystkulturen er i seg selv bevaringsverdig. Dersom fiskerne skal kunne fortsette arbeidet sitt må vi jobbe for færre utslipp og en friskere byfjord.

Norge har underskrevet en internasjonal avtale der vi forplikter oss til å redusere utslipp av radioaktivt avfall i sjøen. Å gi Xstrata lov til å sende uran ut i fjorden ville være stikk i strid med det vi har forpliktet oss til.

Kristin Øygarden skal på Stortinget for Venstre

Vi i Venstre krysser fingrene for at Statens Strålevern setter ned foten og avslår Xstratas søknad, og håper alle gode krefter vil stå sammen med oss dersom så ikke skulle skje.

Kristin Øygarden
2. stortingskandidat