Roar Sollied stilte Spørsmål til fylkesordføreren ved Fylkestinget i marssamlinga:
Feil NTP-protokoll fra Troms hos samferdselsdepartementet
Etter et jernbanemøte på Olsborg i Målselv 2. januar i år oppdaget jeg at Samferdselsdepartementet har feil vedtaksutskrift fra Troms fylkeskommune etter NTP-høringa i junimøtet 2012. Jeg gjorde straks Fylkesråden for samferdsel og Fylkesordføreren oppmerksom på det, og det viste seg at det var komiteinnstillinga som var framsendt (brev av 25. juni.) Det betyr at punktet om Tromsbanen fortsatt lå aller sist i uttalelsen som pkt 36 under overskriften “Byområder, kollektivtransport, gange og sykkel,” mens banen Kolari-Skibotn-Tromsø lå (som nr 16) under kapitlet Nordområdesatsing.
Dette forholdet kan i utgangspunktet virke som en ufarlig detalj, men det er mer alvorlig når samferdselspolitisk talskvinne fra Regjeringens største parti på Olsborgmøtet kunne påpeke manglende prioritering av Tromsbanen fra Fylkestingets side, for der var det Nordlysbanen/Ishavsbanen som var prioritert, mente hun. Det skjønte jeg ikke noe av, men det førte til at jeg oppdaget forholdet.
I riktig versjon av høringsuttalelsen er punktet om Tromsbanen flyttet til kapitlet Nordområdesatsing uten noen prioritering i forhold til Ishavsbanen /Nordlysbanen. Fylkesråden og Fylkesordføreren sendte i januar straks hver sin epost til meg 8. januar og beklaget det inntrufne og nytt brev skulle sendes til departementet.
Men hvorfor ligger feil brev fra Troms fortsatt på departementets høringsoversikt når Regjeringens NTP-innstilling er gått til trykking??
Roar Sollied (V)
Fylkesråden svarte at brev var sendt med kopi til NTP-sekretariatet 9. januar. Sollied fulgte opp med spørsmål om hva som var gjort for å følge opp saka i forhold til det politiske miljøet og pressen. Fylkesråden svarte at de hadde hatt kontakt med NTP-sekretariatet, men hadde vært i pressen med beklagelse. Han hadde likevel merket at Nye Troms hadde et oppslag om forholdet, der Roar Sollieds spørsmål var tatt opp.
-Det er trasig at feil innstilling fortsatt ligger der, men verst at det er gått et halvt år før Troms sin innstilling blir presentert, kommenterer Sollied, som betrakter det som en uheldig inkurie som fordrer ekstra påfyll av informasjon om fylkeskommunens holdning til Tromsbanen. – Hvis det eksisterer noen reell vilje til å prioritere Tromsbanen, legger han til.