Venstre: Bybanen må få mer

Det er positivt at regjeringen følger opp Klimaforliket med bl.a Venstre og kommer med milliardsatsing til kollektivtrafikken i Bergen, men staten må ta et større økonomisk ansvar for Bybanen, mener Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


– Dersom vi skal sikre bedre fremkommelighet og mindre kø i og rundt Bergen er vi avhengig av et bedre kollektivtilbud og utvidelse av
Bybanen. At flere reiser kollektivt er også avgjørende for å sikre en langt bedre luftkvalitet i Bergen, sier førstekandidat og nestleder i Venstre Terje Breivik

Terje Breivik

Foto: Kåre Pettersen

– Men regjeringen må ta et langt større ansvar for Bybanen. Venstre vil ha et 50 /50 spleiselag med Staten for å sikre et godt kollektivtilbud i Bergen, sier Breivik

Venstre vil opprette en egen post på statsbudsjettet til planlegging, investering og drift av kollektivtransport i storbyregionene gjennom storbypakker der staten tar inntil 50% av regningen (fra Venstres program
2013-2017)

-I fjorårets klimaforlik ble regjeringen enig med Venstre om at veksten i trafikken i og rundt de store byene skal tas kollektivt. Det krever en langt større innsats enn det den rødgrønne regjeringen legger opp
til i dag, men pengene som kom i dag er en god start, sier Breivik

– Bybanen i Bergen er i dag i stor grad finansiert av bompenger, men for å få fortgang må staten ta en langt større andel av investeringen. Hvis staten ikke tar halve regningen kommer vi aldri i mål med de gode kollektivløsningene i Bergen, sier Breivik.

Venstres krav til NTP
– 50% statlig medfinansiering av Bybanen
– Betydelig økning i belønningsmidlene
– Reell prioritering av dobbeltspor gjennom Ulriken
(“bybaneforlenging” retning øst, og starten på Inter-city til Vaksdal
og Voss).
– Ringeriksbanen som en del av Intercityutbygging

Terje Breivik nås på tlf 99491315

Les mer om saken på bt.no

og på NRK – distriktsnyheter

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**