Toget skal ikke stoppe i Tønsberg!

Regjeringen satser ikke så det monner på jernbane. — Toget er ikke gått for full InterCity-utbygging til Skien i 2024. Dette er mulig, og det blir valgkampsak, sier Venstres førstekandidat Eddy Robertsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**


Regjeringen stopper i Tønsberg
Tirsdagens uttalelser fra regjeringshold og fra SVs Lars Egeland bekymrer oss dypt.
Nasjonal Transportplan legges fram om få uker, og jernbaneutbygging til Tønsberg skal være på plass innen 2024, mens de har "ambisjoner" om å ferdigstille full InterCity-utbygging til Skien innen 2030. Når man hører den slags formuleringer er det bare å belage seg på 2040 og 2050 først som sist.

Det er sjokkerende at SV presenterer dette som en «glad-sak» for Vestfold. De har nok en flau smak i munnen når de prøver å spinne dette. De spinner uten ull, som gir dårlig med tråd, som igjen gjør at de står tilbake avkledt, sier Robertsen.

Toget Bergen

Foto: MK

Prioriterer full InterCity-utbygging
– Flere krysningsspor, dobbeltspor og høye hastigheter til Skien skal være på plass til 2025 om vi får det som vi vil. Det er riktig prioritering for folk, næringslivet og miljøet, presiserer Robertsen.

80 prosent av reisene med NSB skjer i interCity-triangelet. Oppgraderingen og nybyggingen har vært i gang lenge, men det går sakte. – Det gjør det fortsatt, sier Robertsen, som lover raskere utbygging.

Vil etablere InterCity AS
Hovedhinderet for utbygging av jernbane helt frem til Skien er mangelen på langsiktighet og fullfinansiering. — Det har regjeringen fortsatt ikke på plass, sier Robertsen.

Venstre har foreslått i sitt alternative budsjett å etablere et InterCity As. Dette selskapet skal ta over ansvaret for utbyggingen fra Jernbaneverket og gjennomføre planlegging og utbygging av strekningene, slik det ble gjort med stor suksess under Gardermoutbyggingen.
– På den måten kan nytt og sammenhengene dobbeltspor stå ferdig i 2025, mener Robertsen.

InterCity AS skal få 3 milliarder kroner i egenkapital og en driftspost på statsbudsjettet på 100 millioner kroner. Venstre vil i tillegg la selskapet får muligheten til å ta opp lån eller utstede statsgaranterte obligasjoner. På den måten mener partiet at norske livselskaper, som i dag investerer store summer i utlandet, kan få et norsk alternativ for langsiktig, trygg plassering av penger.

– Obligasjonsmodellen betyr at utbygging og oppgradering av jernbane blir organisert som egne investeringsprosjekt. I stedet for at Staten betaler alt selv, låner man deler eller hele summen fra enkeltpersoner, bedrifter, livselskap, investorer og pensjonskasser. Obligasjonene er statsgaranterte, sier Robertsen.

Slik utnytter man investeringsviljen hos folk, virksomheter og næringsliv. Ikke minst livselskapene etterspør denne type langsiktige, trygge plasseringer. Penger som allerede er i markedet blir slik kanalisert til fellesskapsprosjekt Intercity-triangelet, uten at presset i økonomien øker for mye.

Spre boliger og arbeidsplasser
Alle de åtte fylkene på Østlandet har spilt inn full InterCity-utbygging til Halden, Lillehammer, Skien og Hønefoss som den viktigste saken til Nasjonal transportplan.
– Østlandsfylkene utgjør allerede over halvparten av befolkningen, og vokser raskt. Det er viktig å legge til rette for god infrastruktur slik at vi kan spre boliger og arbeidsplasser på hele Østlandet, sier Robertsen (V).

– Med InterCity-utbyggingen vil vi kunne få større fortetting og videreutviklet flere gode tettsteder i Østlandsområdet, understreker Robertsen.

Grønn Ruter-buss i Lillestrøm.

Foto: Christoffer Biong

Halvveis satsing
Nok en gang blir det bare halvveis i Vestfold — nok en gang vil man bruke en haug penger på noe som ikke virker godt nok, mener Robertsen. Man lapper på et utslitt og hullete teppe. Det er helt avgjørende for Vestfold at man får koblet sammen befolkningene i «Grenlandsbyen», «Vestfoldbyen» og «Drammensbyen».
Bygg hele strekningen ut innen 2024, noe annet vil på ingen måte være nok. Gir man ikke folk et reelt alternativ til bilen, fortsetter man å gjøre som før, uansett hvor mye man hauger på med avgifter. Slik det er nå, er bilen det eneste reelle alternativet for de aller fleste i Vestfold, sier Robertsen engasjert.
Parti etter parti trekker seg unna full utbygging innen 2024. Høyre viker, SV viker, SP og AP sikler over å kunne asfaltere Vestlandet. De eneste som gjenstår, som kan garantere full fokus på både et godt togtilbud, og ikke minst et tilbud som kan få deg fra huset ditt TIL toget, er Venstre.
Integrert transportplanlegging, sømløs kollektivflyt med bruk av teknologi som allerede er på plass og utprøvd, er det bare vi som har fokus på. Det fungerer veldig godt i Nederland, som kan sammenliknes med Vestfold. Flatt, lite og høy befolkningskonsentrasjon. Mulighetene ligger åpne bare man satser riktig, mener Robertsen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**