– Staten må ta halve regningen for kollektivsatsing i byene

– Det er veldig positivt at regjeringen følger opp klimaforliket med Venstre, Høyre og KrF og kommer med milliardsatsing til kollektivtrafikken i byene, sier Ola Elvestuen. I fjorårets klimaforlik ble regjeringen enig med Venstre om at veksten i trafikken i og rundt de store byene skal tas kollektivt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Ola Elvestuen

Ola Elvestuen
Foto: Bård Ek

– Dersom vi skal sikre bedre fremkommelighet og mindre kø i og rundt byene er vi avhengig av et bedre kollektivtilbud. At flere reiser kollektivt er også avgjørende for å sikre en langt bedre luftkvalitet og mindre klimautslipp, sier Ola Elvestuen, nestleder i Venstre og byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

– Men regjeringen må ta et større ansvar for kollektivtrafikken. Venstre vil ha et 50 /50 spleiselag med staten for å sikre et bedre kollektivtilbud i de største byene, sier Elvestuen.

Venstre vil opprette en egen post på statsbudsjettet til planlegging, investering og drift av kollektivtransport i storbyregionene gjennom storbypakker der staten tar inntil 50% av regningen. Venstre har også foreslått i sitt alternative statsbudsjett at staten skal ta 50% av regningen for store kollektivinvesteringer i storbyene. Det gjelder blant annet bybane på Nord-Jæren og i Bergen, Fornebubanen, Kolsåsbanen og Ahusbanen til Akershus og ny t-banetunnel i Oslo.

-I fjorårets klimaforlik ble regjeringen enig med Venstre om at veksten i trafikken i og rundt de store byene skal tas kollektivt. Det krever en større innsats enn det den rødgrønne regjeringen legger opp til i dag, men det er en god start, sier Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**