EØS-avtalen, samarbeid og handel bør ikke ha grenser

I sitt tilsvar den 12. mars, kommer Faglig leder i Aust-Agder SV Paul Magnus Gamlemshaug med nye argumenter mot EØS-avtalen. Samtidig trekker han inn samarbeid og regjeringskonstellasjoner.
Min motdebattant sier i sitt tilsvar at «Det faktiske forholdet er at vi ville handle med EU omtrent akkurat som før også uten EØS. Hvorfor i all verden ville ikke EU ønske det?».

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Mellom 80 og 90 % av eksport går til EU. EØS-avtalen sikrer tollfri handel for Norge med unntak av fisk og landbruksprodukter. Hvis vi sier opp EØS-avtalen vil vi risikere å møte tollbarrierer som vil svekke Norsk konkuranseevne. Dette vil gi lavere aktivitet i Norsk økonomi og høyere arbeidsledighet, kanskje spesielt i distriktene.
SV ønsker å erstatte EØS-avtalen med en ny handelsavtale, da går jeg ut fra at den vil være relativt lik avtalen Sveits har. Problemet er at EU ikke ønsker flere slike avtaler. Sveits betaler mye mindre til EU siden de aldri har ratifisert EØS-avtalen. EU er mye mer kritisk til Sveits, enn de er til Norge. EU har gitt uttrykk for at hvis Sveits skal beholde og utvide sin adgang til det frie markedet må en mer dynamisk avtale (lignende til EØS) på plass.
Sosialister gir ofte et inntrykk av å være solidariske. Å si opp EØS-avtalen i etterkant av å øke tollmurene for utenlandske landbruksprodukter er langt fra solidarisk. EU er i en økonomisk krise, vi bør virkelig opptre som gode venner, som alle vet er det fornuftig å ha venner i både medgang og motgang.
Underveis i sitt tilsvar tok Gamlemshaug opp Unge Venstre sitt landsmøte vedtak om at politikk og ikke partinavn skal ha noe å si. Jeg observerer at SV muligens får både SP og AP mot seg i saken om konsekvensutredning med tanke på oljeboring i Lofoten, Vesterålen og Senja (LoVeSe). Som medlem av et miljøparti håper jeg at SV prioriterer kampen om LoVeSe framfor å si opp EØS-avtalen. Som dere sikkert vet kommer ikke Arbeiderpartiet til å la dere få viljen deres to ganger.
Jacob Handegard, leder Arendal Unge Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**