Montessori-skolen fortsatt ønsket

Nordlys Montessoriskole var i foreløpig tilsynsrapport i fare for å miste godkjenning, og har nå slått seg konkurs. 26 Harstad-elever mista mandagen denne uka sin skole. Venstre var ved Jan Fjellstad tydelig på at Montessori-skolen var og er et ønsket supplement i Harstadskolen; på lik linje med Internasjonal skole.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Harstad Venstre var ivrige støttespillere da Nordlys Montessoriskole startet opp i Kasfjord, og senere flyttet til Stangnes – noe vi også tilkjennegjorde i vårt valgprogram ved sist kommunestyrevalg.

Venstre ønsker en god offentlig skole som gir alle like muligheter til kunnskapog til å ta i bruk sitt potensiale. Venstre tror imidlertid at friskoler kan bidra med nytenking, og gi nye erfaringer om pedagogikk og organisasjonsformer, samtidig som de gir familier valgfrihet til å finne det undervisningstilbudet som passer best for egne barn. Valgfrihet for Harstads familier gjør også at den offentlige skolen må beholde fokus og være konkurransedyktig i sammenligningen mot alternativet.

Det var derfor med vemod man mottok nyheten mot Nordlys Montessoriskoles konkurs. Det er idag berammet ekstraordinært formannskapsmøte i morgen for å vurdere om man kan bistå foreldregruppas ønske om videreføring av skolen under Sandstrands Montessoriskole-godkjenning med en eventuell lånegaranti. Jan Fjellstad, Venstre, gav fra talerstolen i dag uttrykk for at vi håper foreldregruppa finner gode løsninger for skolens framtid, og vil støtte opp om det.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**