– Lite nytt fra Ap

I februar i år mottok samferdsels- og miljøbyråd Ola Elvestuen en rapport med 100 fremkommelighetstiltak for trikk og buss fra Ruter og Bymiljøetaten. Rapporten er laget på oppdrag fra byråden, og har tatt sikte på å foreslå tiltak som kan gjennomføres raskt med begrensede kostnader. Elvestuen sa da rapporten ble fremlagt at han etter en gjennomgang vil gi Bymiljøetaten i oppdrag å gjennomføre de fleste tiltakene som foreslås.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

I Østlandssendingen 13. mars sier Adullah Alsabeegh (A) at Arbeiderpartiet nå foreslår å gjennomføre 25 av tiltakene rapporten inneholder. Odd Einar Dørum mener det er bra at Ap støtter arbeidet som er gjort og skal gjøres, men understreker at Ap ikke bringer noe nytt til saken.

Samferdsel transport trikk kollektiv

Foto: Frode Fjeldstad

– Jeg er glad for at Ap er enige med Venstre om at det må gjøres en del grep for å bedre kollektivfremkommeligheten i Oslo, og det overrasker meg ikke at de i et valgår forsøker å fremstille forslagene Elvestuen har bedt om å få utredet som sine egne. Det er imidlertid synd at Oslo Ap ikke viser noen vilje til å påvirke sin egen regjering til å ta noen kraftfulle grep for kollektivtrafikken i hovedstaden, sier Dørum.

Odd Einar Dørum

Foto: Venstre

– Det største hinderet for å gjennomføre fremkommelighetstiltak i Oslo i dag, er at det er politiet som har myndighet til å vedta ny skilting. Skilting er den mest effektive måten å påvirke adferd i trafikken på, men vi har ved svært mange anledninger sett at politiet prioriterer annerledes enn kommunen i slike spørsmål. Det er for så vidt greit, men viser også tydelig at skilting bør være et kommunalt ansvar, i hvert fall i de store byene. Hvis Arbeiderpartiet virkelig ønsket å gjøre noe for å bedre fremkommeligheten i Oslo, kunne de svært enkelt sørget for at skiltmyndigheten ble overført til Oslo kommune, slik også et enstemmig bystyre har ønsket. I stedet velger de altså å peke på forslag som kommer fra andre, og gi sin støtte til dem. Det er som sagt vel og bra, men bringer oss ikke noe særlig videre, avslutter Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**